18. března 2008 –– technika –– Jan Čech

Značka KTM je známá jako tvůrce motocyklů. Především v terénních endurech má velkou vážnost. Jenže před rokem se objevilo něco, co vyrazilo dech všem fanouškům značky – auto s logem KTM.

Rok se sešel s rokem a je tu sériová podoba sporťáku, který si uzmul titul o nejdrzejší, nejdynamičtější a nejbrutálnější vzhled na světových silnicích. KTM X-Bow je prostě něco, co vyrazí dech i otrlému fanouškovi automobilů.

U KTM si uvědomili, že jejich konstrukční potenciál leží daleko za hranicemi motocyklů. Tak proč nezkusit umění ostrého designu třeba na autech ve spojení s nejnovější technologií? Model je postavený na typické závodní platformě – posádka sedí v tuhém, téměř nerozbitném monobloku z uhlíkového kompozitu. Ten je vlastně rámem celého vozu. Podobnou konstrukci mají například Formule 1, které jsou při nehodě rozmlácené na třísky, ale pilot vystupuje ze svého monocoqu (oficiální název) nezraněn.

Na tento tuhý střed jsou pak přidělány ostatní díly podvozku, motoru a také karoserie. I když tady se o karoserii ani moc mluvit nedá. Spartánské panely z uhlíkového kompozitu a plastu jsou zde spíš proto, aby posádka nebyla odfouknuta ze sedadel a aby vzduch pořádně držel auto na silnici.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2TqtEc0Q59I[/youtube]

Video: KTM X-Bow v akci

Jen 750 kg těžký vůz totiž má před zadní nápravou přeplňovaný řadový čtyřválec o objemu dva litry s výkonem 177 kW. Maximální rychlost 217 km/h se někomu může zdát malá, ale o tom tento vůz není. Spartánská konstrukce a aerodynamika dokázaly, že z 0 na 100 km/h vůz zrychlí za 3,91 s, během 8,51 s už žene 160 km/h a z této rychlosti zastaví na pouhých 77,9 m. To nejlepší však přichází v zatáčkách, kde auto na poloměru 200 m dokáže jet maximálně 178,2 km/h a na jezdce působí přetížení 1,235 g.

Foto: KTM X-Bow