16. prosince 2009 –– technika –– Ondřej Krynek
Dlouho očekávaný první vzlet letounu Boeing 787 Dreamliner se s dvouletým zpožděním konečně povedl. Letadlo postavené revolučně místo hliníku z uhlíkových vláken dostalo opět o něco modernější design, kterému dominují především netradičně zahnutá křídla. Interiér s kapacitou od 210 do 330 míst má mnoho moderních vymožeností.
Boeing 787 Dreamliner je už několik let velmi netrpělivě očekávaným modelem letounu určeného pro osobní dopravu. Oproti všem ostatním není vyroben z hliníku, ale mnohem lehčích plastových kompozitů a uhlíkových vláken. Tím je lacinější na údržbu, dokáže spotřebovávat méně paliva, uletí delší vzdálenost a je tak ekologičtější než ostatní stroje.
Design letounu se dvěma proudovými motory je zase o něco modernější. Zaujme především větší aerodynamika díky netradičnímu zahnutí křídel. Nakonec byla bohužel změněn tvar oken kokpitu letadla, který byl původně mnohem efektnější. Luxusně řešený interiér nabízený ve čtyřech provedeních je vybaven LED osvětlením, které disponuje různými módy barvy a intenzity světla pro rozdílnou činnost. Nechybí speciální cirkulace vzduchu nebo efektní ztmavování oken.
Netrpělivě první odlepení letounu sledovalo pozoruhodných 25 tisíc lidí. Let se uskutečnil nedaleko výrobního závodu asi 50 kilometrů severně od Seattlu. Trval jen něco málo přes tři hodiny a během nějbyla provedena první měření. Oproti plánům byl zkrácen kvůli nepřízni počasí.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PpBjcb2g_B8[/youtube]
Video: Procházka po palubě letounu Boeing 787 Dreamliner
První zkušební let byl plánován už na rok 2007, ale byl několikrát odložen kvůli nejrůznějším problémům, včetně nedostatku součástek či změně designu. Nyní přichází testování po dobu devíti měsíců. Následovat by měla postupná výroba 840 objednaných strojů, které budou rozeslány do celého světa. Letoun by měl být bez problému schopen přistát i na pražském letišti Ruzyně.
Foto a zdroj: Boeing