29. října 2023 –– technika –– Ondřej Krynek
Česká značka nákladních automobilů Tatra představila prototyp nákladního automobilu Tatra Force e-Drive, který je poháněn elektricky a to vodíkovými palivovými články. Pohon vozu s výrazným designem, čtyřmi páry kol a pohonnou jednotkou umístěnou za kabinou, má celkem šest palivových článků.
„U vozidla Tatra Force e-Drive jsme použili osmikolový podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci 1+3 a pohonem tří náprav. Prototyp je konstruován jako nákladní vůz pro použití v těžařském průmyslu s celkovou hmotností 45 t. Chceme si na něm otestovat různé technologie v těch nejnáročnějších provozních podmínkách,“ říká Radomír Smolka zodpovědný za výzkum a vývoj společnosti Tatra Trucks.
„Pohon prototypu je elektrický, je však koncipován tak, aby mohl být nezávislý na externích zdrojích elektrické energie. Vůz si tedy zdroj energie veze s sebou. Z tohoto důvodu jsou na něm kromě trakčního elektromotoru, trakčních baterií a dvou palivových článků instalovány také tlakové nádrže na vodík v plynném stavu. Palivové články tak vyrábějí potřebnou elektrickou energii chemickou reakcí z vodíku přímo na palubě vozu. Výhodou této koncepce je velmi krátká doba plnění vodíkových nádrží v řádech minut, oproti bateriovým elektromobilům tedy odpadají časové prostoje potřebné pro nabíjení z externích zdrojů. V případě vybudování infrastruktury s vodíkovými plnícími stanicemi bude flexibilita vozu srovnatelná dokonce s automobily s běžnými spalovacími motory,“ dodávají zástupci značky s tím, že vůz disponuje trvalým výkonem 480 kW a maximálním výkonem 580 kW.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
V Kopřivnici bylo otevřeno nové Muzeum nákladních automobilů Tatra
Čtěte další články na téma Tatra a ekologie
Foto a zdroj: Tatra