1. listopadu 2023 –– technika –– Ondřej Krynek
Americká divize švédské značky Volvo Trucks zaměřené na nákladní automobily představila produkční verzi tahače či spíše kompletní nákladní vůz SuperTruck 2. Kamion se vyznačuje propracovanou aerodynamikou a to nejen samotného tahače, ale také návěsu. Společně byla vylepšena efektivita a to díky designu a komponentům. Vůz je tak lehčí, silnější, rychlejší a má menší spotřebu. Pohon je hybridní.
„Pro SuperTruck 2 společnosti Volvo Trucks je klíčem k optimalizaci spotřeby paliva pokročilá aerodynamika. Počínaje kabinou dokonale klínovitého tvaru od přední až po zadní část, včetně skloněného a obtékaného čelního skla, přední částí navrženou kolem zmenšeného chladicího systému, plně aerodynamickým přívěsem s mezerovitými kryty, prahy a lodním ocasem, jakož i nastavitelnou výškou jízdy. Společnost Volvo Trucks také nahradila tradiční zrcátka na kapotě a v kabině za zjednodušený kamerový monitorovací systém, který snížil odpor vzduchu o více než 4 procenta,“ uvádí automobilka s tím, že se podařilo zlepšit efektivitu vozu o 134 procent.
„Celá souprava tahače s návěsem byla navržena tak, aby plynule vytlačovala vzduch s minimálním odporem, což vedlo k o 50 % nižšímu odporu vzduchu než u základní verze společnosti Volvo Trucks z roku 2009. To představuje zhruba 20% zlepšení aerodynamického odporu oproti modelu SuperTruck 1 společnosti Volvo Trucks. Přibližně dvě třetiny snížení odporu vzduchu u modelu SuperTruck 1 oproti výchozímu modelu z roku 2009 pocházely z aerodynamických úprav přívěsu – optimalizace příčníku a lodního ocasu. Vzhledem k tomu, že SuperTruck 2 se rovněž může pochlubit optimalizovanou příčníkovou lištou a člunovou zádí, lze většinu jeho aerodynamických zisků oproti SuperTrucku 1 připsat zcela novému designu kabiny, včetně radikálně odlišného čelního skla, zatímco SuperTruck 1 byl mírně upravenou verzí kabiny VNL 670. SuperTruck 2 ukázal potenciál výrazného aerodynamického zlepšení díky změně karoserie v bílé barvě,“ dodává s tím, že spotřeba má být okolo 14 litrů paliva na 100 kilometrů.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Volvo Vera je koncept autonomního tahače připomínající sporťák
Čtěte další články na téma Volvo
Foto a zdroj: Volvo Trucks