5. prosince 2023 –– technika –– Ondřej Krynek
Před více jak 100 lety postavil Ferdinand Porsche výjimečný závodní vůz Austro-Daimler ADS-R zvaný Sascha. Dodnes je obdivován pro svůj perfektní design i výkon. Po více jak 100 letech se tento závoďák vrátil do svého rodiště, města Wiener Neustadt. Vůz je možné obdivovat nejen na fotografiích, ale také v Porsche Museu, kde je nejdtarším exponátem, navíc plně funkčním.
„Ferdinand Porsche začal pracovat na své převratné myšlence v roce 1920. Tehdy 45letý Porsche byl generálním ředitelem automobilky Austro-Daimler ve Wiener Neustadtu, asi 60 kilometrů jižně od Vídně. Jeho vizí bylo vyvinout malý, lehký a cenově dostupný automobil pro lidi a vyrábět jej ve velkém množství. Porsche, který byl již tehdy známým konstruktérem, tak předběhl masovou motorizaci o desítky let. Spojence našel v Alexandru Josefu hraběti Kolowrat-Krakowském, který si říkal Sascha. Kolowrat byl nejen spolumajitelem firmy Austro-Daimler, ale také filmovým producentem a vášnivým fanouškem motoristického sportu,“ uvádí německá automobilka.
„Plánovaný sériový vůz muselo schválit představenstvo společnosti Austro-Daimler, které se k projektu stavělo skepticky. Porsche si bylo jisté, že k získání kritiků stačí pozitivní pozornost po závodě. Proto kromě původně plánovaného malého vozu o objemu pouhých 1100 cm3 navrhl také závodní verzi ADS-R. Protože Kolowrat projekt financoval, byl vůz pojmenován po něm Sascha. Výsledkem byl lehký závodní vůz o hmotnosti 598 kg, který byl milníkem na cestě k plánované čtyřmístné sérii,“ dodává k vozu, jenž je jedním z nejcennějších jejich veteránů.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Porsche zrestaurovalo 40 let zapomenutý sporťák 911 S Targa z roku 1967
Čtěte další články na téma Porsche
Foto a zdroj: Porsche