11. ledna 2024 –– technika –– Ondřej Krynek
Dopravní podnik hlavního města Prahy představil vizuální podobu nové tramvaje pro Prahu. První vozy, které navrhla a vyrobí plzeňská značka Škoda nesou označení ForCity Plus Praha 52T a podobají se svému předchůdci bez větších výstředností. Praha očekává až 200 souprav s tím, že prvních 20 by mělo po hlavním městě jezdit do konce roku 2025 a dalších 20 o rok později.
„Škoda ForCity Plus Praha 52T je jednosměrná, pětičlánková, 100% nízkopodlažní tramvaj bez jediného schodu v celém salonu pro cestující včetně prostoru nad podvozky, v moderním designu, jehož autorem je tým designerů ze Škoda Group pod vedením Tomáše Chludila. Je dlouhá 32 metrů, vybavena celovozovou klimatizací s ekologickým chladivem, antikolizním systémem, automatickým počítáním cestujících, úsporným LED osvětlením interiéru i exteriéru, 70 polstrovanými sedačkami, z nichž je 44 po směru a 26 proti směru jízdy. Ve srovnání s předchozími tramvajemi 15T se kapacita nových vozů zvýší o 33 cestujících, tedy o téměř 16 %. Cestující ocení nový informační systém šesti velkoplošných obrazovek na celou šíři uličky a intuitivnější ovládání tlačítek pro otevření dveří a signalizace k řidiči,“ uvádí k nové tramvaji pro Prahu pražský dopravní podnik.
„Praha, zejména její historické centrum, je typická svými úzkými uličkami s ostrými oblouky, nechybí zde prudká stoupání, značné výškové rozdíly v tramvajové síti, ale ani dlouhé a relativně rovné tratě. Vývoj nové tramvaje pro Prahu probíhal s ohledem na všechny tyto skutečnosti a současně zohledňoval technické požadavky DPP vyplývající z dosavadních provozních zkušeností. Konstrukce nové tramvaje kombinuje vícečlánkové vozidlo se dvěma volně otočnými podvozky pod krajními články a se dvěma částečně otočnými podvozky pod vnitřními podvozkovými články. Toto spojení umožnilo vytvořit mnohem průchodnější, vzdušnější salon pro cestující s krátkými, širšími a prostornými klouby, prostý jakýchkoliv schodů či jiných bariér. Zároveň zajišťuje přizpůsobivost jakémukoliv profilu trati a slibuje plynulou, pohodlnou a tichou jízdu i snížení opotřebení kol a kolejí. Toto řešení bude mít dopad na vyšší životnost vozidel, předpokládá např. až o 50 % vyšší nájezd kol než u tramvají typu 15T, a v konečném důsledku nižší náklady na údržbu podvozků a jeho nejdražších komponent,“ dodávají její zástupci.
Nová tramvaj má mít celkem 70 míst k sezení. Celkem 44 jich má být po směru jízdy, zbylých 26 pak proti směru jízdy. Všechna místa jsou přístupná bez podest nebo schodů a sedadla mají být plastová. Ke stání má být k dispozici až 173 míst. Celková kapacita je tedy 243 osob tedy 5 osob na metr čtvereční. Životnost tramvaje je cca 30 let, její konstrukční rychlost pak 80 kilometrů za hodinu.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Prosklený autonomní vlak Abacus chce propojit vesnice a příměstské oblasti
Čtěte další články na téma tramvaj a Škoda
Foto: Škoda
Zdroj: DPP