28. května 2024 –– technika –– Ondřej Krynek
Německá automobilka BMW, respektive její na motorky zaměřená divize BMW Motorrad, představuje na přehlídce Concorso d’Eleganza Villa d’Este také kreaci v podobě konceptu motorky. Její designéři navrhli novou interpretaci motorky, které dominuje vzduchem a olejem chlazený motor Big Boxer. Velmi povedený koncept nazvaný BMW R20 je mechanické mistrovské dílo. Do výroby se nejspíš nedostane.
„Koncept BMW R20 je motocykl, který zaujme mohutným vzhledem ve stylu ležérního gentlemana a zároveň splňuje typické atributy BMW Motorrad: klasický design a vynikající technické zpracování v kombinaci se vzrušující mechanikou. Expresivní nádrž, soustředěná nad motorem Big Boxer, který je navržen jako epicentrum mimořádného požitku z jízdy, se prezentuje jako výrazný prvek, záď je redukována na to nejnutnější, což podtrhuje čisté linie a sílu motocyklu,“ uvádí zástupci divize BMW Motorrad k nejnovější kreaci navržené především na ukazování dovedností značky.
„Podvozek byl kompletně přepracován. Jeho nosným prvkem je černě lakovaný dvojitý ocelový rám vyrobený z chrommolybdenových ocelových trubek. Černá kola konceptu BMW R20 propojují tradici s modernou, vzadu je použito diskové kolo o rozměru 17 x 6,25 palce s pneumatikou 200/55 a vpředu 17“ drátěné kolo s pneumatikou o rozměru 120/70. Osvědčený systém zadní kyvné vidlice BMW Paralever byl pro tento koncept navržen v nové dvouramenné variantě, v níž je samotná kyvná vidlice vyrobena z chrommolybdenové oceli, zatímco rameno Paralever z hliníku. Kinematika je navržena tak, aby byl hnací moment zcela vyvážený. Dalšími detaily, z nichž doslova vyzařuje kvalita, jsou frézované držáky náboje zadního kola. Odhalený hnací hřídel, koncepčně převzatý z modelu R18, který je současně jeho důležitým vizuálním prvkem, byl z důvodu použité koncepce roadsteru zkrácen. Pro odpružení jsou vpředu i vzadu použity plně nastavitelné komponenty Öhlins Blackline. Základní geometrie motocyklu má úhel hlavy řízení 62,5° a rozvor 1550 mm. O zpomalení se starají radiálně uložené brzdové třmeny ISR, vpředu se šesti pístky, vzadu se čtyřmi. Výfukový systém tvořený dvěma samostatnými větvemi vytváří odpovídající zvukový projev, jenž dokonale doplňuje celkové pojetí designu,“ dodávají.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Speciálně upravená motorka BMW Motorrad R 18 The Crown odkazuje designem k industriální éře
Čtěte další články na téma BMW a motorka
Foto a zdroj: BMW