17. června 2024 –– technika –– Ondřej Krynek

V roce 1934 způsobila francouzská automobilka Citroën revoluci a začala vyrábět model Traction Avant, což byl první sériově vyráběný vůz na světě s pohonem předních kol. Vůz nesl celkem 100 patentů a do roku 1957 se jej vyrobilo asi 760 tisíc kusů v různých provedeních od dvoudvéřové  kupé přes čtyřdvéřovou limuzínu až po kabriolet. Nechyběla ani osmimístná verze Familiale.

„Citroën slaví 90. výročí vozu Traction Avant, který byl představen 18. dubna 1934 v Paříži. Vůz byl navržen tak, aby zanechal trvalý dojem, a měl oživit značku Citroën a zdůraznit novátorského ducha výrobce, který v roce 1919 jako první dovezl do Evropy sériově vyráběné automobily a který mimo jiné vynalezl v roce 1921 autochladničku, v roce 1924 celoocelovou karoserii a v roce 1932 plovoucí motor. Vůz, který byl uveden na trh pod obchodním názvem 7 s odkazem na jeho daňovou klasifikaci, získal rychle přezdívku Traction Avant, což byla novinka, kterou právě představil a s níž přišel,“ uvádí automobilka.

„Traction Avant byl jedinečný tím, že v jednom modelu spojoval všechna nejmodernější technická řešení té doby, jako například pohon předních kol, monokokovou konstrukci, hydraulické brzdy a nezávislé zavěšení všech čtyř kol. Ve své době byl považován za vůz s nejlepšími jízdními vlastnostmi, nejbezpečnější a nejkomfortnější. Po celou dobu své kariéry těžil z technologického vývoje a byl přezdíván vozem se 100 patenty. Jeho výrazný aerodynamický styl inspirovaný modelem Streamline z něj rychle udělal emblematický model značky Citroën, který obstál ve zkoušce času a vyvolal představu odbojářů a gangsterů, která byla zvěčněna v mnoha filmech. Prodalo se 760 000 exemplářů modelu Traction Avant a jeho výroba skončila v roce 1957,“ dodávají zástupci Citroën.

Čtěte další články na téma Citroënvýročí

Foto a zdroj: Citroën