23. června 2024 –– technika –– Ondřej Krynek
Francouzská automobilka Bugatti očekávaně představila nový vlajkový model, který nahradí dosavadní Chiron, jímž se do velké míry inspiruje. Vůz má přesto značně upravený design exteriéru, interiéru, novou pohonnou jednotu se spalovacím a elektrickým motorem, extrémní výkon a ještě extrémnější cenu. Má však i jednu pihu na kráse.
„Stejně jako u všech modelů Bugatti moderní éry je i Tourbillon tvarován rychlostí. Schopnost jet rychlostí více než 400 km/h vyžaduje, aby byl každý povrch, vstupní otvor a hřeben precizně vybroušen tak, aby byl nejen aerodynamický, ale také prospěšný pro termodynamiku vozu. To je hlavní princip modelu Tourbillon, který se pak odvíjí od čtyř prvků designu Bugatti inspirovaných historií: podkovovité mřížky, linie Bugatti, středového hřebene a dvoubarevného rozdělení,“ uvádí k hlavní filozofii francouzská značka Bugatti, která umístila (nejspíš musela) stěrač doprostřed čelního skla, což je asi jediná vada na kráse jinak dokonalého stroje. Pod kapotou je nový 16válcový motor V16 s objemem 8,3 litru a výkonem 1 800 koňských sil.
„Jeho ústředním prvkem je filozofie horologie, která je doslovným vyústěním: přístrojová deska navržená a vyrobená s využitím zkušeností švýcarských hodinářů. Skeletovaný cluster, který se skládá z více než 600 dílů a je zkonstruován z titanu a drahých kamenů, jako je safír a rubín, je vyroben s největší tolerancí 50 mikronů, přičemž nejmenší je 5 mikronů, a váží pouhých 700 gramů. Toto složitě zkonstruované mistrovské dílo zůstává ústředním bodem zážitku z jízdy, pevně usazené na místě, protože věnec volantu se kolem něj otáčí – toto uspořádání je známé jako volant s pevným nábojem. Díky této důmyslné koncepci mají řidiči vozů Tourbillon nerušený výhled na přístroje nezávisle na úhlu natočení volantu, protože paprsky sahají až k zadní části přístrojové desky,“ dodávají zástupci k interiéru vozu, který přijde v roce 2026 za cenu 3,8 milionu eur, tedy asi 95 milionů korun.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Bugatti se loučí se supersportem Chiron speciální limitovanou edicí L’Ultime
Čtěte další články na téma auto a Bugatti
Foto a zdroj: Bugatti