15. prosince 2024 –– technika –– Ondřej Krynek

Dva roky od představení českého hypersportu Bohema ukázala česká automobilka Praga produkční verzi vozu určeného jen mimo silnice na uzavřené okruhy a jiné speciální tratě. Design vozu se až na pár detailů nezměnil a nezměnila se ani jeho síla nebo rychlost. Kompletně odhalen byl také interiér, který dle očekávání je laděný do čistě závodního designu. Ročně se vyrobí jen 20 kusů.

„Od předvedení předprodukčního prototypu před pouhými dvěma lety týmy inženýrů a designérů společnosti Praga vyladily model Bohema tak, aby splňoval ambiciózní cíle týmu. Dnešní superauta váží až 2 000 kg a úspěch Pragy, že se jí podařilo udržet komfortní a zároveň náročný vůz na 50 % této hmotnosti, svědčí o schopnostech motoristických nadšenců a závodníků, kteří tuto 117 let starou českou výrobní organizaci obývají. Nekomplikovaný přístup k designu modelu Bohema se vyznačuje plně karbonovou karoserií a monokokem, skvělým výhledem, aerodynamickým paketem, který se podepsal (prakticky beze změn) na aerodynamickém tunelu týmu Formule 1, a důrazem na lehkou konstrukci. Výsledek? Závodní vůz GT3, který dosahuje časů na kolo na silničních pneumatikách, se skutečnou schopností dojet na trať a odjet z ní a s dostatečným úložným prostorem a poddajností na silnici, aby bylo naprosto možné přenocovat v hotelu,“ uvádí automobilka s dlouhou historií.

„Na rozdíl od mnoha výkonných vozů určených pro závodní okruhy má Bohema díky důmyslné ergonomii interiéru úzký, aerodynamicky vybroušený kokpit, do kterého se však vejdou dva dospělí dvoumetroví lidé s plně nastavitelným sedadlem řidiče, volantem a pedály, velkorysým zavazadlovým prostorem, klimatizací a dobrým výhledem do všech stran. Výzva Pragy dosáhnout cílové hmotnosti pod tunou byla během vývoje zdůrazněna rozsáhlým použitím uhlíkových vláken a hořčíkových slitin a titanu. Samotný kokpit se může pochlubit působivými statistikami odlehčení: konstrukce navržená z 56 jednotlivých karbonových dílů a čalouněná vysoce kvalitní Alcantarou a kůží, celá cílová hmotnost kokpitu je pouhých 34 kg,“ dodává k tunovému modelu, který má maximální rychlost 317 kilometrů za hodinu a pod kapotou 3,8litrový spalovací šestiválcový motor. Cena vozu by se měla pohybovat okolo 36 milionů korun.

Čtěte další články na téma auto

Foto a zdroj: Praga