5. února 2010 –– technika –– Jakub Sochor
Automobilový design se opět po roce dočkal vyhlášení ankety AutoDesign Awards pro rok 2010 pořádané časopisem AutoDesign & Styling. Porotci měli zvolit nejkrásnější sériový a koncepční vůz, a to z celkových 43 nominovaných sériových a 30 koncepčních vozů.
Loňský rok byl na působivé automobily opravdu pestrý, a to i navzdory hospodářské krizi, která málem ohrozila život jednomu z finalistů roku, Saabu 9-5, který obsadil druhé místo (29 bodů) mezi sériovými vozy. Předčil ho Mercedes-Benz a jeho supersportovní vůz SLS AMG (39 bodů), jenž odkazuje na kultovní „gullwing“, tedy Mercedes-Benz 300SL z roku 1954.
„Balancování na hraně retra a moderny u Mercedesu vyústilo ve výjimečný automobil. Designéři nesklouzli jen k opakovaní známých motivů a legendu se značkou trojcípé hvězdy posunuli do 21. století. Skvěle zachycený profil a další charakteristické prvky původního „gullwingu“ spojili navíc se špičkovým interiérem,“ říká na adresu vítěze kategorie produkčních vozidel Radek Laube, šéfredaktor magazínu AutoDesign & Styling.
Bronzovou medaili si odváží čtyřdveřové kupé Aston Martin Rapide (26 bodů). Za zmíněnými vozy se dále umístil – na čtvrtém místě Citroën C3 (21 bodů) a velmi těsně pátý Rolls-Royce Ghost (20 bodů).
Mezi koncepčními vozy suverénně zvítězila ekologická vize sportovního vozu BMW Vision EfficientDynamics (57 bodů), o kterém jsme vás blíže informovali 9. záři loňského roku.
„Tento vůz je navržen v linii designu, jež byla v BMW nastolena již v roce 1999 a která vše podřizuje emocím. Koncept je asi vrcholným dílem slučujícím přehnané organické tvary s celkovou lehkostí a velkými prosklenými plochami. Velmi odvážný je také posun v grafickém vyjádření světlometů. Přestože auto působí poněkud přehnaně, nepřekročilo pomyslnou hranici kultivovanosti,“ tvrdí Petr Novák, šéfdesignér Studia Novague.
Po BMW následuje druhý Volkswagen L1 (30 bodů), rovněž ekologická studie, ovšem svou filosofií oslovující opačné spektrum zákazníků. Bronzovou příčku obsadil koncept vozu pro volný čas, Dacia Duster (27 bodů). Infiniti Essence skončil čtvrtý (24 bodů) a městské mini Peugeot BB1 pátý (22 bodů).
V porotě zasedlo 23 českých motoristických novinářů a odborníků z oblasti automobilového designu.
Čtěte samostatný článek BMW Vision EfficientDynamics je sporťák budoucna
Čtěte samostatný článek Peugeot představil malé čtyřmístné vozítko BB1
Foto: Mercedes-Benz, Saab, Aston Martin, BMW, Volkswagen, Dacia a Infiniti
Zdroj: AutoDesign & Styling