30. března 2025 –– technika –– Ondřej Krynek

Německá automobilka BMW, respektive její na motorky zaměřená divize BMW Motorrad, představila novou motorku R 12 G/S. její design je inspirovaný u klasických enduro motorek z 80. let. Motorka určená pro terén i silnice má tři různé varianty sedadel, enduro stupačky a zvýšená řídítka pro dobrodružnou jízdu v terénu.

„Klasický enduro design inspirovaný legendárním motocyklem BMW R 80 G/S. Ergonomie přizpůsobená pro ambiciózní jízdu v terénu. BMW Motorrad a sportovní jízda v terénu. Tento úspěšný příběh motorsportu se line historií společnosti jako červená nit. Motor typu boxer s vysokým točivým momentem v kombinaci s pohonem zadního kola kardanem prokázal své schopnosti a odolnost vítězstvími v nespočtu soutěžích. Nicméně teprve v roce 1980 BMW Motorrad přeneslo koncepci endura s motorem typu boxer do sériové výroby. Zrodil se model BMW R 80 G/S, sériově vyráběný terénní motocykl, jaký tu ještě nebyl. Byl ve stejné míře obdařen zkušenostmi z terénu, schopnostmi pro cestování a dynamickými vlastnostmi na silnici. Zkratka G/S (Gelände/Straße, což znamená terén/silnice) dokonale vystihovala všestranné vlastnosti tehdy nového motocyklu,“ uvádí německá značka BMW.

„Nové BMW R 12 G/S je standardně dodáváno s plochým jednomístným sedlem (standardní výška sedla se 17“ zadním kolem: 860 mm/výška sedla s paketem Enduro Pro a 18“ zadním kolem: 875 mm). Je ploché a rovné, ideální pro enduro jízdu, a to i vestoje. Volitelný paket pro sedlo spolujezdce obsahuje dvoumístné sedlo pro dvě osoby (standardní výška sedla se 17“ zadním kolem: 860 mm/výška sedadla s paketem Enduro Pro a 18“ zadním kolem: 875 mm). Volitelné sedlo Rallye je o 20 mm vyšší (standardní výška sedla se 17“ zadním kolem: 880 mm/výška sedla s paketem Enduro Pro a 18“ zadním kolem: 895 mm). Nové R 12 G/S je standardně dodáváno se dvěma praktickými ocelovými oky na zadním rámu, která lze použít jako upevňovací body zavazadel. Základní verze nového BMW R 12 G/S je vybavena např. stupačkami určenými především pro jízdu na silnici, ale díky jejich vroubkovanému profilu jsou vhodné i pro jízdu v terénu. V rámci paketu Enduro Pro je R 12 G/S vybaveno opěrkami nohou, enduro stupačkami, které díky zvětšené kontaktní ploše těla stupačky v kombinaci se třemi řadami hrotů poskytují potřebný grip pro jízdu v terénu,“ dodává.

Čtěte další články na téma BMWmotorka

Foto a zdroj: BMW