15. února 2010 –– technika –– Ondřej Krynek

Kodaň představila nové městské kolo, které by mělo brzy v hojném množství začít brázdit ulice dánské metropole. Tvarově čisté bílé kolo The Copenhagen Wheel je napojeno na mobilní telefon čímž se kolo částečně ovládá, poháněno je elektricky a stylový červený kotouč na zadním kole elegantně ukrývá všechny potřebné futuristické komponenty.

Nově představené kolo oficiálně pojmenované The Copenhagen Wheel je často označováno jako nový zázrak městské mobility. Desetikolové kolo za podpory mnoha firem a institucí vyvinulo Massachusetts Institute of Technology pro městské zastoupení Københavns Kommune. Jedná se o hybridní kolo pro občany více jak milionového města, poháněné jak elektrickou energií tak případně lidskou silou, s podporou elektronické komunikace.

Barevně trochu netradičně bílé kolo má na zadním kole umístěn velký červený kotouč, který ukrývá dynamo, inteligentní elektrická vlákna, tři převody, možnost napojení na baterie, veškerou elektroniku pro ovládání kola, měřič točivého momentu, GPRS modul pro dopočítávání polohy kam nedosáhne GPS i měřící kit pro monitorování kvality vozovky, ovzduší, hluku, teploty a vlhkosti. Na povrchu nejsou žádné nestandardní kabely.

Tento vizuálně úchvatný dopravní prostředek funguje tak, že když ke kolu přijdete, napojíte na něj mobilní telefon s předinstalovanou aplikací, který se přes kombinaci GPS a Bluetooth ve stojanu napojí na kodaňskou centrálu, identifikuje uživatele a kolo odemkne či jakoby nastartujete. Poté se podle řidiče nastaví rychlost převodu, síla brzd a po zadání cíle se propočítá nejlepší trasa vzhledem ke kvalitě ovzduší a dalších parametrů.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-5kXDo8Y4AQ[/youtube]

Video: Krátké představení kodaňského městského kola The Copenhagen Wheel

Samozřejmostí je sběr dat, který má řidič v přehledné vizuální podobě u sebe v mobilu a město si je pro svoji potřebu či vlastně pro potřebu ostatních cyklistů sbírá anonymně také, čímž může dopřávat ostatním lepší prožitky z jízdy. Využít tak kolo jde pro rychlou dopravu po městě či třeba pro kondiční jízdy. Ujet by se mělo dát běžně až 200 kilometrů za den. případná přídavná baterie seí se pak dobíjí od čtyř do osmi hodin. Cena za jedno kolo nebyla oficiálně odhalena, neboť zatím fungují jen prototypy, ale odhaduje se přibližně na 2000 euro čili asi 50 tisíc korun. Do ulic mají první kola přijít na začátku tohoto roku. Celkově by to mohla být do budoucna dobrá inspirace pro Prahu.

Foto a zdroj: The Copenhagen Wheel