10. dubna 2008 –– technika –– Ondřej Krynek
Plzeňská Škoda Transportation oficiálně představila novou plně nízkopodlažní tramvaj Škoda 15T ForCity určenou pro Prahu. Autorem designu je soupravy, kterých má v hlavním městě do deseti let jezdit 250, je Patrik Kotas.
Nová tramvaj s obchodním názvem ForCity se od současné pražské nejnovější tramvaje Škoda 14T Porsche odlišuje především tím, že je plně nízkopodlažní, což umožní větší komfort a žádané větší rozptýlení stojících cestujících. Vůz je koncipován jako souprava tří velmi podobných článků s šesti dvoukřídlými dveřmi a jedněmi vizuálně odlišnými pro řidiče.
„Design nové tramvaje představuje nový koncept vnějšího i vnitřního tvarového a prostorového řešení, který je postaven zejména na principu vizuální lehkosti. Čelní sférické sklo přechází do okenních a střešních partií tříčlánkové karoserie. Tmavé plochy kontrastují se stříbrnou metalízou podokenních ploch. Spodní červený pruh sjednocuje obvod celé tramvaje, neboť obemyká obě čela, bočnice i čtveřici podvozků,“ říká autor designu Ing. Arch. Patrik Kotas.
„Tramvaje spoluvytvářejí architekturu města a v případě Prahy jsou i jedním ze symbolů pražských ulic. Tramvaje Škoda ForCity mají ambici do nich vnést jeden z nových vizuálně jednoznačně zapamatovatelných prvků,“ dodává Kotas ke svému návrhu 60 kilometrů za hodinu rychlé tramvaje, která má pojmout 61 sedících cestujících a až 239 stojících.
Tramvaj již standardně vybavená kamerovým systémem zatím existuje pouze v návrzích a není oficiálně hotov žádný její prototyp. V interiéru tramvaje, kde klimatizovaný prostor bude mít pouze řidič, není stanoveno zda sedačky budou látkové či dřevěné s protivandalskou úpravou, to mají rozhodnout sami pasažéři na internetových stránkách výrobce.
Foto a zdroj: Škoda Transportation