13. dubna 2010 –– technika –– Jakub Sochor
Letošní ženevský autosalon se stal dějištěm premiéry supersportovního konceptu Porsche 918 Spyder. A jelikož jsme si na všemožné inovace, které jsou přínosem pro ekologii a jistě také ekonomiku, pod kapotami superrychlých vozů zvykly, nebude pro nás hybridní pohon pod kapotou osmiválcového Porsche platit za ztrátu typických ideálů této slavné značky.
Esteticky se jedná o vysoce působivé dílo. Letmý pohled na karosérii nám s trochou nadsázky navodí nostalgické pocity na vůz GT, vyráběný do roku 2006. Na voze vidíme tradiční prvky Porsche, kupříkladu oblé přední světlomety. Záď potom zdobí dramatická zadní světla, která svou optikou (nikoli však tvarem) možná trochu evokují ta, která známe z vozidel Audi. Celek zdobí mnohé technicistní detaily, jako například speciální design litá kola či modifikace přídě s ikonickými tvary. Karosérii tvoří z velké části uhlíková vlákna.
Kabina se v mnoha ohledech vymyká zavedených zvyklostem, jež známe ze sériových vozidel značky. Střed kabiny tvoří štíhlý tunel s ovladači, vyvedený ve světlé barvě, což kontrastuje s horní částí přístrojové desky, avšak příjemně ladí s pádly převodovky pod volantem či horizontální lištou na palubní desce. Tradiční prvek Porsche zůstal zachován – otáčkoměr, umístěný mezi přístroji uprostřed.
Tento dvoumístný koncepční vůz je jedním z trojice hybridních automobilů (spolu s Cayenne S a 911 GT3 R), presentovaných na letošní ženevské autoshow. Hybridní technologie vozu je tvořena systémem plug-in. Obdobným způsobem pracuji například Toyota Prius.
Díky této technologii je vůz schopen jízdy se spotřebou jen 3 litrů paliva na 100 kilometrů, přičemž hodnota emisí je 70 gramů na kilometr. Výkon automobilu dosahuje 218 koňských sil tedy 160 kilowatt, to vše při otáčkách až 9 200 za minutu. Objem motoru činí 3,4 litru.
Foto a zdroj: Porsche