7. května 2010 –– technika –– Jakub Sochor
Automobilka Ford ukázala světu vizi dvoudveřového automobilu, které nese název Start Concept. Kinetický design pod kapotou ukrývá přeplňovaný litrový tříválec. Má snad toto jméno zvěstovat opravdový start nových pravidel designu vozidel s modrým oválem ve znaku?
Automobily segmentu A (kategorie mini) zažívají v posledních letech rozsáhlé zdokonalení takřka ve všech směrech. Vozidla těchto tříd už dávno neplatí za striktně účelná holátka. To dokazuje již dávno zažitá zvyklost u automobilů takzvaného lowendového zaměření (tedy vozidel s orientací na co nejnižší pořizovací a provozní náklady), jejichž nástupci se řadí k prémiovému zboží třídy. To známe například u obou generací Fiatu 500, Mini či Volkswagenu Brouk a New Beatle.
Ford v současné době na své vozy aplikuje takzvaný kinetický design, který je založen na permanentních pocitech dynamiky tvarů, tedy i tehdy, když automobil stojí. Tyto vozy disponují výraznými světlomety, ostrými linkami vně i uvnitř a také velkou maskou chladiče, která je umístěna na úroveň předního nárazníku. Studie Start Concept se těmto pravidlům vyhýbá a pro své estetické ztvárnění zvolilo trochu jinou cestu.
Celek je však i nadále patřičně agresivní. Cílem stylistů bylo navrhnout vůz s přirozeně harmonickým designem. Příď zdobí tenké, horizontální světlomety, se kterými přímo ukázkově korespondují světla mlhová. U obdobné orientace zůstaly také zadní svítilny. A a C sloupek jsou vizuálně propojeny a tvoří jeden ladný oblouk. Tým designérů se netají tím, že se při práci na designu vozu inspirovali ikonickými sportovními vozy, mezi které patří například Porsche 356 Speedster nebo Alfa Romeo Zagato SZ.
Provedení interiéru se taktéž vymyká současnému stylu v kinetickém designu. Je ladný a plynulý, s minimem ostrých linek či záhybů. Ovšem stále je ve spíše technicistním duchu. Středová konzole skýtá systém MyFord Mobile, jehož součástí je připojení pro mobilní telefon.
Vůz, který měří 3682 milimetrů na délku, 1416 milimetrů na výšku a 1690 milimetrů na šířku, je poháněn tříválcovým agregátem o objemu jednoho litru. Dosahuje velmi dobré emisní hodnoty 100 gramů na 100 kilometrů.
Čas ukáže, zda-li se osobité prvky z designu vize Start Concept ukáží i v sériové výrobě. Jestli ano, mohou být součástí příští generace městského modelu Ka. Ovšem jedná se jen o pouhou spekulaci.
Foto a zdroj: Ford