16. června 2010 –– technika –– Ondřej Krynek
Na design automobilů zaměřený časopis AutoDesign & Styling představil svou vlastní ideovou studii nové podoby legendárního vozidla Velorex jenž pochází z počátku padesátých let. Nový návrh je nadále trojkolka s hliníkovým rámem, není určen invalidům, nemá střechu, ale ve svrchní části je stejně jako jeho vzor potažen omyvatelnou tkaninou. Motor může být i elektrický.
Tříkolového originálu vyráběného na přelomu čtyřicátých a padesátých let dle návrhu bratrů Stránských z Moravské Třebové, kteří se vývojem vozu pro tělesně postižené zabývali od roku 1942, se prodalo asi 15 000 kusů a čtyřkolového z roku 1980 asi 1 500 kusů. Legendární se stal tento tříkolový vůz díky své lehkosti, konstrukce z trubek, motoru z motocyklu a hlavně textilním opláštěním.
V březnu byl na brněnském výstavišti představen nový Velorex od Pavla Brídy s názvem Velor-x-trike, který se spíše podobá tuningové hříčce až parodii na legendární vůz. No to reaguje český a anglicky psaný časopis AutoDesign & Styling, který ve spolupráci s grafikem a designerem Pavlem Hrubým navrhl novou decentnější podobu. Vůz si v návrhu zachovává hlavní rysy svého vzoru avšak už není tím levným dopravním prostředkem na pomezí automobilu a motocyklu, ale stává se z něj moderní automobil.
Nový návrh zachovává konstrukční jednoduchost i tvar karoserie, přičemž díky novému zaměření byla vypuštěna střecha i oboje dveře. To by mělo zlehčit výrobu a snížit tak i náklady. Použit by měl být hliníkový rám roadsteru, jenž by byl ve spodní části i za hlavami pasažérů kapotován kompozitními dílci a ve svrchní části opět potažen omyvatelnou tkaninou. Motor může být opět motocyklový nebo ještě lépe elektrický.
Foto a zdroj: AutoDesign & Styling a Velorex