16. července 2010 –– technika –– Jakub Sochor

Pařížský autosalon, který se stane dějištěm premiéry nového koncepčního sportovního Renaultu, je sice až na podzim, ale již dnes si můžeme na fotografiích prohlédnout průkopníka nového designového směru francouzské automobilky Renault, sportovní vůz DeZir. Vůz s neobvyklým jménem presentuje nová stylistická řešení v ekologickém balení.

Automobilka Renault dala světu nejednu působivou automobilovou studii. Většina z nich byla vyvedena ve futuristickém designu, mnohdy doplněném prvky retro jako kupříkladu vize Fiftie z roku 1996. Za hlavního průkopníka progresivních tvarů v rámci francouzské značky můžeme považovat Patricka le Quémenta. Jeho návrhy do značné míry ovlivnily podobu sériových Renaultů, přičemž byl na jejich karosériích patrný odkaz na koncepční vozy z pera zmíněného designera. Jeho automobily hledaly nové cesty a často opouštěly známé konvence. Vrcholem bádání nad novými tvary byl sériový vůz Avantime z let 2001 až 2003, jenž ztvárněním exteriéru z podstatné části navázal na stejnojmennou studii z roku 1999.

Roku 2009 zavládly u Renaultu nemalé změny. Na místo Patricka le Quémenta ve vedení designu značky Renault nastoupil Laurens van den Acker, který předtím působil v Mazdě, kde pracoval na odvážných vizích Nagare, Ryuga Ryuga a Nákaze s křivkami stylistického jazyka Zoom-zoom. Designér inovátorským a futuristickým přístupem k automobilům sice navazuje na práci Patricka le Quémenta, avšak studií DeZir nastoluje nový emocionální trend, kterým by se měly v následujících letech ubírat automobily, produkované největší francouzskou automobilkou.

To mimo jiné dokládá jeden z rysů 423 centimetrů dlouhého, 199 centimetrů širokého a 116 centimetrů vysokého automobilu, který je uplatňován již nyní – absence klasické masky chladiče mezi světlomety. Karosérie je zhotovena z kevlaru, což významným způsobem eliminovalo celkovou hmotnost na konečných 830 kilogramů.

Zádi dominuje masivní díl, jenž je propleten linkami, které připomenou organický crossover Ondelios, což byla poslední práce Patricka le Quémenta pro Renault. Ten jsme na serveru DesignMagazin.cz zmínili loni v květnu.

Kabina je vzdušná a navozuje pocity prostornosti. To možná poněkud kontrastuje s tradiční stísněností interiérů sportovních vozidel. Dominantní barvou se zde stává bílá, což umocňuje pocit lehkosti. Červené doplňky korespondují se zbarvením zevnějšku, v temperamentní barvě je vyvedena například středová konzole či výplň řidičových dveří. Důraz byl kladen na lehkost tvarů i materiálů. Přístrojová deska se vyznačuje oblými, ne-li přímo organickými, tvary.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_pWCu4f82l4[/youtube]

Video: Krátké představení koncepčního elektrického vozu Renaul DeZir

Renault DeZir, který je poháněn elektromotory o celkovém maximálním výkonu 110 kilowatt, se zdá být vhodným vozem pro reinkarnaci slavného sportovního vozu Alpine A110, o kterém se již delší dobu mluví. Oživení značky Alpine by tak bylo druhým krokem, po obnovení ikonického názvu Gordini, pro posílení image francouzského výrobce nejen na poli sportovních vozidel.

Foto a zdroj: Renault