25. srpna 2010 –– technika –– Zuzana Rybářová
Doby, kdy jsme mohli o létání jen snít jsou už dávno pryč. Studio KiBiSi pracovalo na návrhu létajícího auta a výsledkem byli tři různé návrhy. Vítězný model Transition se nejvíce podobá letadlu a jeho konstrukci požehnal i ředitel automobilky Volkswagen. Objednat si jej můžete od značky Terrafugia za skoro tři miliony korun.
Městská mobilita pracuje na nesčetných diskuzích od architektury k infrastruktuře, o zlepšení komunikací, o technologiích a přepravě. Součástí je chůze, kola, autobusy a auta, která teď dokonce i létají. Pro Jense Martina Skibsteda představuje městská mobilita úrodnou půdu pro experimentování. V roce 1998 navrhl Biomegu, luxusní značku kol, které najdeme ve sbírce v muzea moderního umění v New Yorku i San Francisku. V posledních letech Skibsted realizuje se značkou Puma, pro kterou navrhuje celou řadu vybroušených městských kol, jejž se dají skládat nebo mají zabudovaný zámek v rámu kola. Dokonce pro ně navrhl speciální tenisky určené pro šlapání na kole.
Designeři ze studia KiBiSi, složeného ze tří firem, se snaží o malou revoluci v oblasti designu v dopravě. Již byli trochu znudění klasickou podobou přepravy a v roce 2006 se pokusili o opětovné navržení modelu létajícího auta. Jednalo se o jejich první projekt, na kterém pracovali jako tým, ale nebylo to pro ně tak jednoduché. Museli akceptovat určité požadavky při konstrukci konceptu a brát v potaz názory inženýrů, jak z oblasti designu, ale i mechaniky a aerodynamiky. Byli také brzděni prostředky, proto musela být estetika potlačena trochu do pozadí. Volili standardní prvky a dali si záležet, aby všechny komponenty působili přirozeně vcelku. Ale přesto vznikl úžasný návrh elektrického auta.
Nyní přichází druhá generace vozu Transition. Navrhli jej pro výrobce Terrafugia, jenž již první generaci jako koncept tohoto vozu dříve představilo. Výsledkem je lehké sportovní letadlo, s nímž můžete silnice brázdit rychlostí až 83 kilometrů za hodinu nebo létat až 185 kilometrů za hodinu na vzdálenost doletu 787 kilometrů Cestovní váha letounu či automobilu je 650 kilogramů, prázdné pak váží 440 s křídly a úctyhodných 210 kilogramů bez nich. Spotřeba paliva za letu je skvělých 19 litrů, na zemi je to o pět litrů méně. Odhadovaná cena je 150 000 amerických dolarů, tedy asi 2 900 000 českých korun. Již teď je možné objednávat Terrafugia Transition se zálohou 10 000 dolarů.
Společnost KiBiSi, založena Kilo designem, je kanadská firma vzniklá z již zaběhlých designových firem – Kilo designu, skupiny architektů BIG a Skibsted Ideation Každý z partnerů přispívá na poli architektury, designu nábytku, elektrotechniky, dopravy, moderní kultury a životního stylu. Lars Holmen, Bjarke Ingels a Jens Martin Skibsted spolupracovali na mnoha projektech roky a nyní se rozhodli prohloubit jejich práci v plnou spolupráci. Jsou také zastánci názoru, že je třeba čerstvých nápadů od nové posily designérů, aby nabídli jiný úhel pohledu na přepravu.
Foto a zdroj: Terrafugia a KiBiSi