29. listopadu 2010 –– technika –– Ondřej Martinek
Mazda chce konkurovat německým výrobcům prémiových vozů. A chce toho dokázat modelem vycházejícím z konceptu Mazda Shinari, který byl představen nedávno v Miláně. Koncept se objevil také v expozici Mazdy na Pařížském autosalonu.
Celý projekt Shinari měl na starosti Ikuo Maeda, tedy šéfdesigner Mazdy. Ten má na svědomí také design Mazdy RX-8. Rysy legendární „er ix osmičky“ jsou poměrně lehce poznatelné v novém konceptu Shinari – vystouplé blatníky a přikrčená silueta.
Mazda Shinari vychází z nové designového jazyku Kodo, který nahrazuje „zastaralý“ styl Nagare, ten Mazda využívala poslední čtyři roky. Soul of Motion – to je podtitulek nového stylu a v překladu znamená duše pohybu. Japonci se tedy znovu snaží o ztvárnění pohybu.
A podle konceptu Shinari se jim to opravdu daří. Celý vůz vypadá jako přikrčená šelma čekající na svou kořist připravená kdykoliv vyskočit. Ostré hrany jsou jako zuby výše zmíněné šelmy. Nevěříte? O výrazný hliníkový břit, který spojuje přední masku a světlomety, byste se jistě mohli pořezat. Stejný motiv břitu nalezneme i v zadní části vozu.
Z tiskových materiálů lze vyčíst, že Mazda označuje svůj nový designový skvost jako čtyřdveřové kupé. Ti, kteří vědí, co znamená slovo kupé, jistě nesouhlasně kroutí hlavou. Jenže moc jim to nepomůže, protože v poslední době si světové automobilky tento výraz oblíbili, takže se ho jen tak nevzdají. Další vůz již spadá také do „segmentu“ čtyřdveřových kupé je například Porsche Panamera.
Jestli Mazda Shinari porazí své německé konkurenty to nevím. Je však jisté, že prvky designového jazyku Kodo, se objeví napříč celým portfoliem automobilů Mazda.
Foto a zdroj: Mazda