5. prosince 2010 –– technika –– Ondřej Martinek
Hvězdou nedávného autosalonu v Paříži byl automobil ze stáje Lamborghini. Na koncept upozorňovala automobilka už předem tím, že postupně odkrývala fotky vozu, ze kterých se nedalo poznat, o jakou část vozu se jedná. Už ze zmíněných fotografií byl však jasný materiál, který při výrobě vozu Sesto Elemento hrál prim. Jednalo se o uhlíková vlákna.
Vlákna byla použita na celém skeletu vozu, takže celkové hmotnosti 999 kilogramů se nemůže nikdo divit. Sesto Elemento však neoslňuje pouze svojí váhou. O pohon vozu se stará desetiválec o výkonu 570 koní, který byl použit už u vozu Gallardo.
Kombinace nízké váhy a nadupaného motoru je přímo vražedná. Pro podložení těchto silných slov stačí zmínit pár čísel: zrychlení z místa na 100 kilometrů za hodinu zvládne za dvě a půl sekundy, maximální rychlost je 320 kilometrů za hodinu.
Název Sesto Elemento v překladu znamená Šestý element. Odpověď na tuto slovní hříčku je o pár řádků výše – šestý element v periodické soustavě je totiž uhlík. Lamborghini na svém konceptu nepoužila karbon, který se běžně používá u prvotřídních vozů. Společně s výrobcem letadel Boeing vyvinulo Lamborghini nový technologický postup, díky kterému lze jednoduše a levně vyrábět uhlíková vlákna a vhodně je tvarovat.
Lamborghini Sesto Elemento v době své premiéry v Paříži byl klasickým koncepčním vozem, který se po svém slavném představení měl přestěhovat do technického muzea. Avšak boháči světa řekli rezolutní ne! Díky tomu v automobilce ze Sant’Agata Bolognese přemýšlejí o exkluzivní limitované sérii těchto vozů.
Foto a zdroj: Lamborghini