30. prosince 2010 –– technika –– Jakub Sochor
Auto Show v Los Angeles se stala dějištěm premiéry koncepčního vozu Ellure japonské značky Nissan. Tento tříprostorový vůz střední třídy zde ve svém designu sice pokračuje ve šlépějích vozidel Nissan, zde ovšem v novém podání a s novou představou o klasické karosérii typu sedan.
Vůz svým zjevem evokuje čisté, bílé plátno, na něž ještě nebylo taženo štětcem. Tomuto dojmu napomáhá velmi lehce tvarovaný profil, jehož klidný povrch mírně zneklidňují linky, které, s výjimkou té nejvýraznější, volně plynou do ztracena.
Poněkud netradičně jsme s popisem vnějšího designu začali v bočních partiích, přitom by bylo nemístné nezmínit příď a její dominantní tvarové prvky. Mezi ně patří bohatě tvarovaná maska chladiče, která se nachází na tradičním místě mezi světlomety. Již méně tradičně působí otvory v ní, jimž sekunduje silný chromovaný okraj, zpestřující příď.
Evokuje-li barva a tvarosloví karosérie bílé malířské plátno, pak světlomety mohou připomenout letmou stopu citlivého, avšak zároveň rafinovaného tahu štětcem. Absence ochranných lišt po obvodu celé karosérie zvyšují optickou lehkost vozu a napoví o vzdušnosti kabiny. Ta je přístupná velkým vstupním vchodem a dveřmi, které se otevírají proto sobě a lze s nimi do široka manipulovat.
Interiér představuje skloubení rafinovaného futurismu s citlivým přístupem ke komfortu. Ačkoli se to na první pohled nezdá, nebývá vždy zvykem, aby modernistická kabina, jejíž doménou bývá velmi často technicistní vzhled, vykazovala vizuální komfort. Zde tomuto dojmu napomáhá přítomnost bílé barvy, která zmíněné pokrokové tvary zklidňuje, zjemňuje a dodává jim nádech pokory, byť je vůz jako celek spíše neklidný a dynamický.
Pohon zajišťuje hybridní pohonný systém, tvořený čtyřválcem o objemu 2,5 litrů a elektrickou jednotkou o výkonu 25 kilowatt. Poháněna jsou přední kola.
Foto a zdroj: Nissan