4. ledna 2011 –– technika –– Ondřej Martinek
Francouzská automobilka Peugeot si ke kulatému výročí 200 let nadělila koncepční automobil EX1. Samotní konstruktéři ho označují jako auto snů. Jedná se o elektromobil s velmi agresivní tváří, který má ukázat světu možnosti elektrického pohonu a samozřejmě také konstruktérů i designérů Peugeotu.
Automobil nebyl k vidění na Pařížském autosalonu, ale do poloviny listopadu 2010 byl vystavován na Champs-Elysées. Pokud čekáte, že auto snů nebude mít nudné a konzervativní tvary, tak máte pravdu. Model EX1 je agresivně se tvářící roadster, jehož karoserie má tvar kapky, jelikož přední část vozu je širší než zadní. Přední sklo zde nehledejte – jeho funkci podle konstruktérů nahradily miniaturní větrné štítky.
Dveře od dvoumístného interiéru se otevírají směrem dozadu. Netradičním řešením je umístění anatomicky tvarovaných skořepin do samotných dveří – tedy při otevření dveří se samotná sedadla vyklopí také.
Tak expresivní design, že ho lze jen těžko popsat, vytvořil tým kolem šéfdesignéra Gilles Vidala. Konstrukcí vychází EX1 z koncepčních vozů Asphalte a 20Cup, které byly představeny před několika lety. Jednotlivými prvky a liniemi je EX1 silně spjatý s posledními koncepty Peugeotu – SR1, 5 by Peugeot a BB1.
Jak už bylo zmíněno, o pohon se stará elektřina. A to skrze dva výkonné elektromotory po jednom na nápravě. Vůz vypadá na první pohled jako tříkolka, ale klame tělem. Zadní kola sice mají velmi malý rozchod, ale stále jsou zde dvě. Celkový výkon obou motorů je 250 kilowatt, tedy přibližně 340 koní. Tolik koňských sil na tunové auto je silná káva. Díky dvojici elektromotorů může EX1 fungovat i v pohonu všech čtyř kol.
Konstruktéři dosáhli tunové váhy díky karbonovému monokoku, který tvoří základ karoserie vozu. Karbon je zde tvarován do podoby připomínající včelí plástve – díky této struktuře může zabezpečit velkou tuhost.
Foto a zdroj: Peugeot