23. ledna 2011 –– technika –– Jiří Hřebejk
Konstruktéři firmy Sikorsky usilovně pracují na demonstrátoru X2 Technology. Stroj v sobě skloubí výhody vrtulníku a letadla. X2 se stal v loni září neoficiálně držitelem rychlostního rekordu pro letadla s rotující nosnou plochou. Zákazníky si firma chce hledat jak v soukromém sektoru, tak i u armády.
Od doby, co se do vzduchu vznesl první vrtulník, konstruktéři se snaží jeho hlavní přednost, kolmý start a přistání, vštípit i letadlům. Již se objevily první vlašťovky. Například bitevní letoun McDonnell Douglas Harrier. Ten bohužel z důvodu šetření pomalu odchází do výslužby. Americké letectvo používá stroj, který dokáže přistávat a vzlétat svisle. Jedná se o stroj MV-22 Osprey. Ano, vyvíjí se dnes stíhací letouny, které mají stejné vlastnosti, ale do útrob se vejde jen pilot a hromada výzbroje. Strojů, kde by byl poměr lidí a výzbroje obrácen, moc není.
Konstruktéři ve službách firmy Sikorsky Aircraft chtějí se svojí troškou do mlýna také přispět. Americký výrobce se vývojem této technologie zabývá již řadu desetiletí. Což potvrzuje například typ S-69. Po dlouholetém vývoji představili X2 Technology. Stroj se poprvé odlepil ze země 27. srpna 2008 v New Yorku.
„Vrtulník“ se odlišuje od svých konkurentů hlavně základní myšlenkou. Většina konkurence se snaží naroubovat vlastnosti helikoptéry na letadlo. Firma Sikorsky na to šla obráceně. Vlastnost letadla, rychlost, dát do genů vrtulníku. Tímto spojením vznikl stroj ne nepodobný vrtulníkům.
Tvar X2 je čistě funkční. Doutníkový, celokompozitový trup je ukončen šestilistou tlačnou vrtulí. Ta má stroji pomoct dosáhnout rychlost až 463 kilometrů za hodinu. Průměrná rychlost běžného typu vrtulníku je okolo 250 kilometrů za hodinu. Právě rychlostí 463 kilometrů za hodinu se X2 proháněl před půl rokem. Tímto letem se stal držitelem rychlostního rekordu v kategorii letadel s rotující nosnou plochou. Byť ten je neoficiální.
U letadel a vrtulníků je funkce a bezpečnost na prvním místě. Stejně tomu je i u stroje X2 Technology. Kolonka design se pohybuje až na spodní straně seznamu. I když náznak o líbivost tvaru můžeme pozorovat. Zvlášť u vojenské verze. Tam se všechny linie uhladily. Zvětšila se prosklená plocha kokpitu. Přibyly konzole pro nosiče raket. Zadní plochy u vojenské verze také už nevypadají tak nepřirozeně.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7gaPVkAb9Z0[/youtube]
Video: Demonstrace prototypu Sikorsky X2 Raider
Tento demonstrátor nové technologie je, pro výrobce ze státu Connecticut, předzvěstí velmi slibné budoucnosti. Lidé se snaží cestovat stále větší rychlostí. A výhoda přistát na heliportu za domem je obrovská. X2 je pro soukromý sektor velmi lákavý. I když hlavním zákazníkem by mohla být armáda spojených států amerických. Aby výrobce vyhověl všem, snaží se vyvíjet Demonstrátor v různých verzích. Cestovní, vojenské, a pro záchranné složky.
Foto a zdroj: Sikorsky