27. února 2011 –– technika –– Ondřej Krynek
Firsmship 42 je nová klasická loď, kterou luxusně zmodernizovalo světoznámé belgické designové Studio Job. Designeři udělali zvenčí loď něžně bílou, avšak moderní interiér nepostrádá kontrastní prvky z teakového dřeva a materiálu Corian. Ve spodní palubě nechybí jídelní kout, ložnice ani koupelna. Vše doplněno o typickou grafiku v duchu studia.
Antverpské designové Studio Job, které tvoří dvojice Job Smeets a Nynke Tynagel, je známo svým důvtipem, minimalismem, odkazem k tradicím a ikonografickými prvky. I když většinou mají na kontě spíše návrhy nábytku, zařizovacích předmětů, drobných produktů i celých interiérů, nezaleknou se ani navrhnout nový vzhled pro 50 let starou 12,5 metrů dlouhou loď.
Původně měl být jediným šťastným majitelem lodi Casper Vissers, zakladatel dnes již světoznámé designérské značky Moooi, ale první kus má sloužit zároveň jako vzor pro malosériovou výrobu. Z šedého nevýrazného plavidla se stal moderní bílý skvost jen se dvěma černými pruhy po stranách. Z paluby, která je z poloviny věnována posezení na lavicích u širokého stolu vystupuje jen kovová kabina pro kapitána.
O co jednodušší působí design zvenčí, o to propracovanější je uvnitř. Zachován byl minimalistický styl avšak úroveň interiéru, byla pozvednuta na luxusní vřele vítající posádku až o čtyřech lidech. Kabina má vstupní široké čtyřdílné dřevěné dveře, stoličku s koženým potahem a bíle vykládané dřevěné kormidlo. Na pravé straně kabiny je umístěn i kuchyňský kout s deskou z Corianu a dřevěnými dvířky. Jinak se v ní rozprostírá bílý klid narušený jen nutnou GPS a další nezbytnou ovládací technikou vyvedenou na před kormidlem panel. Z kabiny se vstupuje po schodech do podpalubí.
Návštěvník míjí první vitráž, která se stala typickým motivem pro Studio Job. Podpalubí nabízí corianový jídelní stůl s lavicí potaženou bílošedým potahem s námořní tématikou. Stejný potah má i široká dvojpostel umístěná v přídi, nad níž se tyčí obložení a přihrádky z teakového dřeva. Jídelní kout se dá i sklopit a vytvoří další samostatnou dvojpostel. Něžně bílá je i koupelna téměř celá z Corianu nabízející toaletu, plnohodnotnou sprchu a umyvadlo napojené na 40 litrový bojler s teplou vodou.
Cena této exkluzivní limitované lodi, kterou pohání motor Perkins o maximální rychlosti deseti uzlů, byla stanovena na necelých 330 000 euro, tedy asi osm milionů korun.
Foto a zdroj: Firmship a Studio Job