18. března 2011 –– technika –– Jakub Sochor
Automobilka Škoda přivezla do Ženevy koncepční automobil s názvem Vision D, jehož podoba je stále předmětem vášnivých diskusí. Autorem designu je slovenský designér a šéfdesignerem automobilky Jozef Kabaň, který je zároveň i autorem designu legendárního Bugatti Veyron. Firma také představila modifikovaný vizuální směr, který zasáhl nejen logo, ale také styl jejich prodejen.
Karosérie vize použila v mnoha případech již osvědčené prvky, které byly podrobeny důkladné modifikaci. Ta měla za cíl posunout tato řešení směrem do budoucnosti. Z hlediska charakteristických rysů tu máme masku chladiče, která je situována na tradiční místo mezi přední světlomety, a jejíž jemné lamely mají symbolizovat napnuté struny harfy. V případě Vision D došlo k úpravě horní části masky, kde bylo upuštěno od dříve velmi frekventované lišty (skýtající logo výrobce). Tovární znak se nachází volně v prostoru, kde byl pro něj vyhrazen prostor.
Nejen maska, ale i příď jako celek nese výrazně ostré rysy. Světlomety, včetně těch mlhových, disponují hranatým tvarováním, kde dochází k distancování se od některých sériových modelů, zejména pak vozidel Fabia a Roomster. Čelní partie nesou nové logo výrobce, o kterém bude řeč později.
Boční část tvoří ledově chladný a čistý celek, přičemž tyto vlastnosti jsou umocněny zapuštěnými klikami dveří. V záplavě přímo vedených linek a hran možná překvapí víko nádrže v klasickém, kruhovém tvaru. Rysem, ozvláštňujícím přímost tvarů, je křivka v oblasti rohu zadního bočního okna. Obutí vozu se honosí označením 235/35 ZR20.
Záď může mimoděk vyvolat vzpomínky na první generaci Fabie v provedení hatchback. Jde ale jen o iluzi. Pozadí je nové a i zde dostaly hlavní slovo hrany a přímo vedené linky. Svítilny, které září do tmy samostatnými linkami, disponují tradičním prvkem v podobě písmene C. Prim hraje vizuální čistota a snaha o nekomplikovanost.
Interiér používá kontrastní barvy a jejich četné kombinace. Jasným zpestřením je aplikace zelené barvy, která je krom přístrojů na sedadlech, jež z vizuálního hlediska kontinuálně dělí na dvě poloviny. Přístrojová deska nese zřetelné rysy již osvědčených modelů značky, včetně subtilního středového panelu, nad nímž se nachází výdechy ventilační soustavy v esteticky originální podobě.
Pozornost rovněž zasluhuje sportovně tvarovaný volant, jehož horní část disponuje odlišnou, v kontextu se zbytkem tmavou, barvou. Designovou čistotu citlivě narušují dekory na výplních dveří a v oblasti řadící páky.
V úvodu jsme zmínili nový vizuální styl značky Škoda Auto. Změny probíhaly v evolučním duchu a byly zaměřeny na cizelování již osvědčených prvků. Omlazení se dočkalo kupříkladu logo výrobce, složeno z ikonického šípu, opatřeného jedním křídlem, přičemž celek je situován do kruhu. Tvarová forma tohoto celku byla zjednodušena a z loga bylo vypreparováno písmové označení Škoda Auto. Barevný odstín byl změněn z přírodní zelené na novou Škoda Green, vyznačující se světlejším barevným tónem, disponujícím výraznější optickou svěžestí.
Čtěte všechny články na téma Jozef Kabaň
Foto a zdroj: Škoda Auto