9. června 2011 –– technika –– Jakub Sochor
Ačkoli to není na první pohled zřetelné, kompaktní automobily tvoří v prémiové oblasti velmi malé procento. Jedním z nich je BMW 1, který prochází generační obměnou. Jde o vůz, vyznávající tradiční systém pohonu a úctu ke sportovním tvarům, přizpůsobených soudobému trendu své značky.
Hatchback si v porovnání s předchozí verzí modelu ponechal zaměření na vizuální sportovnost. Ta tkví v delší přídi a emocionálním tvarování exteriéru. Zatímco předchůdce byl vyveden plně pod taktovkou Christophera Bangla a jeho experimentů s plochami, nový model je více klasický a koresponduje se svými továrními soukmenovci.
Nejvýraznějším rysem přední části jsou světlomety. Nejenže reprezentují atypické světelné prstence, ale svým sklonem směrem nahoru v dolní části dotvářejí emotivní vzezření. Maska chladiče, rozčleněna na dva svébytné díly, je u BMW povinností, avšak v případě nového modelu řady 1 došlo, po vzoru ostatních nových BMW, k jejímu vizuálnímu zklidnění.
Boční část zdobí specifický prolis, protínající kliky dveří. Při pohledu na tento viditelný karosářský útvar lze dojít k asociaci s prolisy okolo předních světlometů, což dodává designu na ucelenosti. Přechody mezi plochami nejsou komplikované, po vizuální stránce je vůz čistě dvouprostorový.
Záď doznala spíše kosmetických změn, neboť jsou na ní vidět zřetelné prvky minulé verze vozu. Dominantní změnou je ta, která proběhla na sdružených svítilnách. Ty mají nyní měkčí tvar s pozměněnou optikou.
Styl interiéru vychází z BMW posledních let. Na palubě vozu došlo k cizelování původní formy, kterou z hlediska designu pojí paralela s ostatními modely BMW. Přístrojový panel je ucelený, horní díl palubní desky disponuje nezvyklým tvarem. Tomu pak sousedí masivní lišta dekoru, na jejíž pravé straně se nachází výdech ventilační soustavy.
Čtěte všechny články na téma BMW
Foto a zdroj: BMW