14. června 2011 –– technika –– Tomáš Holý
Šedá městská kola pro Paříž za měsíc oslaví čtyři roky své existence. Již nyní si může projekt za ekologickým cestováním v hlavním městě Francie nechat hrát fanfáry. Před několika dny kola nazvaná Vélib‘ v designu společnosti JCDecaux svezla svého stomiliónového cyklistu.
Futuristická kola byla navržena tak, aby zapadala do městského prostředí, zároveň byla komfortní a co nejméně náchylná k závadám. Jejich design měla na starosti společnost JCDecaux. Zvolena byla světle šedá barva. Bicykly jsou pro svoji univerzálnost vyráběna bez štangle, tedy v dámském provedení.
V detailech je každý bicykl zejména u zadního kola a řetězu poměrně dost krytý plastem tak, aby nedošlo k ušpinění či technickým závadám. Zesílena byla i řidítka, která z předního pohledu vytváří masku kola. Před ně byl nainstalován košíček, bicyklům samozřejmě nechybí přední a zadní světla.
Výpůjčka je snadná, kola jsou vždy zaparkována u jednoduchého šedého stojanu, který není o moc větší než klasický patník. Magnetická karta pak otevře zámek a je tak možné ihned odjet. Ekologický projekt cestování po městě se nazývá Vélib‘. Jde o jednoduchou zkráceninu dvou francouzských slov, tedy Vélo a Liberté, což znamená Kolo a Svoboda.
Bicykl si lze předplatit na rok, týden či jeden den. Jedna jízda podle nových pravidel nesmí překročit 30 či 45 minut v závislosti na předplatném, během této doby se musí kolo dostat opět do stojanu. Maximálně třičtvrtěhodinka byla zvolena jako dostatečná pro cesty do různě vzdálených míst.
V současnosti je v Paříži již k dispozici na 20 tisíc kol na 1800 různých stanovištích. Ta jsou plánována tak, aby byla zhruba 300 metru od sebe a vytvořila tak dostupnou síť, pohodlnou pro cestování. Radnice si již spočítala, že pokud bychom počítali s tím, že jeden bicykl nahradil jedno auto, celý projekt sníží emise oxidu uhličitého o 40 tisíc tun.
Foto: JCDecaux a Tomáš Holý
Zdroj: Vélib‘