23. července 2011 –– technika –– Jan Čech
Americká firma Singer Vehicle Design se rozhodla, že bude vyrábět skoro repliku legendárního Porsche 911 ze šedesátých let. Proč skoro? Protože do přesné kopie to má daleko. Jak designem, tak technikou. Alespoň, že zůstala klasická přístrojová deska s pěti budíky.
Na první pohled by leckdo uznale pokýval hlavou, že to je fantastický kousek ze zlaté éry Porsche 911. Určitě by si vzpomněl na verze 911R (1967), 911 ST (1970), 911 Carrera 2.7 RS či 911 Carrera 2.8 RSR (1973). A aby ne. Vždyť právě tyhle modely byly původcem všeho. Jsou obrazem, zrcadlem a originálem toho, co vidíte na fotografiích.
Jenže tady veškerá podobnost končí. Základ auta je sice z Porsche 911, ale lze využít auta z let 1969 až 1989. Celé auto je odstrojeno, očištěno, zrepasováno, upraveno, předěláno, složeno a zase nalakováno.
Design auta nakonec není přesnou kopií. Spíš jen připomíná třeba model RSR svými velkými blatníky a koly. Z verze R je zase jasný odkaz na předním nárazníku a umístění směrových světel. Jenže podrobnější pohled prozradí, že světla jsou xenonová a spoiler je z uretanu. Vadí to ale někomu? Asi ne. Vždyť podobnou okrasu měla i verze Turbo z roku 1994.
Kdo má moc moderní auto, tomu bude v interiéru zcela vyměněna přístrojová deska za klasickou pětibudíkovou. Jednoduchý a funkční design se prostě k téhle klasice hodí lépe. Kdo se nehodlá vzdát luxusu, může mít moderní rádio, navigaci, klimatizaci nebo elektricky stahovatelná okénka.
Jenže veškerá historie skončí, podíváme-li se pod kapotu. Tady se objevují standardní verze motorů (plochý šestiválec 3,6 nebo 3,82 litru) už s vodním chlazením. Typický jekot vzduchem chlazených boxerů už tak není slyšet. Také podvozek je stejný, jaký si kdo přiveze. Jen jsou vyměněny tlumiče, brzdy (ty pocházejí z ultimativního Porsche 911 Turbo) a některé prvky uložení.
Kalifornská firma si nemůže na nezájem stěžovat. I přesto, že samotná přestavba vyjde asi na 3,6 milionu korun bez vstupní investice do přestavěného auta, má už spousty zákazníků. A navíc se objevila možnost do toho šlápnout s firmami, které ve světě motosportu něco znamenají – Cosworth a Aria. Zatímco prvně jmenovaný se podívá na zoubek motorům, Aria dodá karoserii z uhlíkových kompozitů ve stylu závodních speciálů šedesátých a sedmdesátých let.
Čtěte všechny články na téma Porsche
Foto a zdroj: Singer Vehicle Design