7. srpna 2011 –– technika –– Jakub Sochor
České vysoké učení technické zhotovilo monopost FS.03. Jde o další stroj v řadě, kterým pokračuje modelová linie vozidel FS.01 a FS.02. V pozoruhodném projektu se snoubí karosářská smělost, doplněná kreativními tvary a podtržena sportovními výkony, jež byly oceněny v soutěži Formula Student UK.
Na první pohled upoutá design, jehož autorem je designér Marek Vilím, ztvárněný pod vedením Karla Linharta. Na karosérii se vyskytují kontrastní barvy, které jsou do celkového tvarosloví formule komponovány vyváženě a v celkovém výsledku se navzájem nepřebíjejí.
Označení FS.03 používají tří modely, které se od sebe liší z hlediska koncepce. Třetí provedení se od druhého odlišuje modifikovaným rámem, který byl zmenšen, čímž nabyl kompaktnější podoby. Dále došlo k úpravám náprav, a to včetně těhlic, které používají frézovaný letecký dural (řešení známé již z modelu FS.01), což s sebou přináší vyšší míru tuhosti. Dalším specifikem je umístění spojky, která je místo klasické polohy u podlahy situována pod volant (neboť spojka zde slouží pouze k rozjezdům).
Při volbě řazení byl u FS.03 zvolen elektropneumatický systém s pádly, umístěnými pod volantem. Vozidlo se tak distancuje od svých předchůdců (FS.01 a FS.02), kteří pracují s manuální i elektropneumatickou převodovkou.
Oproti předchůdcům se podařilo celkovou hmotnost monopostu redukovat na 228 kilogramů (FS.01 váží 340 kilogramů, FS.02 přesně 275 kilogramů). Na eliminaci přebytečných kil mělo vliv použití lehčího rámu, tlumičů i sání motoru. Nelze opomenout vyšší míru uplatnění uhlíkových vláken při výrobě.
To, že nejde jen o statický projekt, dokazují úspěchy monopostu na sportovním poli. FS.03 na soutěži Formula Student UK, pořádané na věhlasném okruhu v Silverstone od 13. do 17. července, vybojovala třetí místo ve vytrvalostním závodu Endurance. Úspěšnost českého týmu CTU CarTech zvýrazňuje fakt, že šlo o bronzový výsledek v konkurenci dalších 78 týmů v kategorii Class 1 – Combustion. Celkově se tuzemský tým v rámci soutěže umístil sedmý, čímž se dostal do první desítky zúčastněných týmu.
Tým hodlá v závodění pokračovat. Po cizelování monopostu ho čeká 2. až 5. září okruh v Itálii a 29. září až 2. října ve Španělsku. Před závody však bude vůz podroben důkladnému testování s cílem zlepšení celkové technické formy a doladění případných chyb.
Foto a zdroj: CTU CarTech