27. srpna 2011 –– technika –– Jakub Sochor
Nejmenší model automobilky Volkswagen již není tajemstvím. Po řadě spekulací je známá sériová podoba vozu, který bude konkurencí pro etablované zástupce segmentu A jako například Fiat Panda či Hyundai i10. Nový Volkswagen Up! je nástupcem nepříliš rozšířeného vozidla Fox a zároveň předobraz pro plánovaný nejmenší vůz Škoda.
I přes to, že je vůz dalším článkem designu Volkswagen, karosérie vykazuje řadu specifik, která jsou v kontextu s dosavadní tvorbou firmy nevídaná. Hovoříme-li o celku, lze konstatovat, že je vůz založením minimalista, což může být předpokladem pro nadčasovost projektu.
Čelní partie se od ostatních Volkswagenů liší absencí masky chladiče mezi světlomety. Ve volném prostoru se nachází rozměrné logo automobilky. Nárazník je tvarován členitě. Vůz vcelku věrně navazuje na studii Up!, prezentovanou na frankfurtském autosalonu v roce 2007.
Profil je čistý a hladký. Je na něm k vidění minimum rušivých prvků. Celek je, ač konzervativního ražení, poměrně sportovní. Je však diametrálně odlišný od předchozího vozu, Volkswagenu Fox, který vyznával zcela jiné tvarové zaměření.
Za nejodvážnější část karosérie lze označit záď, jejíž dominantou je velké tmavé sklo. V jeho prostředí figurují svítilny kreativního tvaru, které disponují vertikální směrovou orientací. Celkově vzato je zadní část modelu velmi strmá, což je další výrazná nuance mezi modely Up! a Fox.
Kabina je zaměřena na jednoduchost. Stěžejní část přístrojové desky je vyvedena v barvě karosérie, s čímž ladí prostor dveří, který není obložen plastem v celé jeho velikosti. To může působit na dnešní dobu poměrně neobvykle.
Vozidlo Up! se dočká i českého a španělského derivátu. O jejich jménech není rozhodnuto, lze o nich tedy jen spekulovat, stejně tak jako o tvarech modelové posily pro oba producenty. V obou případech je však logické, že budou vozy začleněny do estetické linie té které značky. Na karosérii tuzemského vozidla bude tedy aplikována rozměrná maska chladiče, Seat se jistě taktéž dočká typické masky s centrováním mezi světlomety.
Čtěte všechny články na téma Volkswagen
Foto a zdroj: Volkswagen