5. prosince 2011 –– technika –– Jakub Sochor
Tahač je již ze své podstaty pozoruhodným strojem, jehož impozantní zjev podporuje nemalá síla, potřebná pro tažení návěsu. Design posledně jmenované části vozidla bývá vzhledem k jeho účelovosti podceňován. Belgická přehlídka Trailer 2011 však prezentovala kreativní návěs Aero Trailer, který se od zmíněného nepsaného pravidla distancuje.
Unikátní tvary, jež dotvářejí zdobné křivky, jsou nejen estetické, ale i praktické. Jejich plynulý průběh snížil aerodynamický odpor zhruba o 18 procent. To iniciovalo snížení spotřeby tahače přibližně o pět procent.
Ložná plocha disponuje velikostí 13,6 metrů na délku a 2,55 metrů na šířku. Tvary jsou laděny na plavné linky. Výraznou částí je obložení v oblasti podvozku, na které navazuje zadní difuzor ve tvaru rovnoběžníku. Vertikální orientace zadních svítilen je předpokladem pro vyšší aktivní bezpečnost soupravy, zároveň elegantním způsobem dotváří celkové tvarosloví.
Výrobce uvádí, že v případě průměrně ujetých 150 000 kilometrů ročně dojde k úspoře přibližně 2 000 litrů motorové nafty a zároveň eliminaci emisní zátěže přes pět tun škodlivého oxidu uhličitého.
Mercedes-Benz Aero Trailer pokračuje ve výzkumu aerodynamiky, která je značce vlastní již přes 25 let. Produktu předchází řada vizí a projektů z dílen téže společnosti. Smělé konstrukce a prostorové koncepty jsou v symbióze s unikátním designem, který má předpoklady oslovit svým nadčasovým vzezřením. Jde například o tahače s pozoruhodným řešením vnitřního prostoru a ergonomie pracoviště řidiče.
Je-li řeč o tahačích německého původu, připomeňme významný experiment na poli organického futurismu. Je jím tahač designera a vizionáře jménem Luigi Colani z roku 1977. Zajímavostí je harmonizace tahače a návěsu, kterou lze označit za přirozenou součást některých exemplářů. Určité tvarově-filozofické motivy se dočkaly přepracování a v roce 2002 byl prezentován nový model na užitkové téma.
Čtěte všechny články na téma doprava a Mercedes-Benz
Foto a zdroj: Mercedes-Benz