17. prosince 2011 –– technika –– Jakub Sochor
Průmyslový design, zvláště pak automobilový, lze označit za nevyčerpatelnou oblast tvarů, prostorových koncepcí, vizuálních řešení či uměleckých filozofií. Dokládá to tvorba Patricka le Quémenta, designéra, který je právem řazen mezi nejvýznamnější tvůrce přelomu tisíciletí. Představujeme největší počiny za jeho éry působení v automobilce Renault.
Práce Patricka le Quémenta, narozeného 4. února roku 1945 v Marseille, zahrnuje mnoho projektů pro různé značky. Patří mezi ně například Ford Sierra. Designér je taktéž autorem motta Design = Quality. Mezi velmi výrazné kapitoly jeho tvorby však patří práce pro automobilku Renault. Tvůrce vtiskl největší francouzské automobilce novou tvář, která výrazným způsobem ovlivnila tvarosloví jednotlivých modelů na řadu let.
Většina francouzských projektů, navržených pod vedením Patricka le Quémenta, se vyznačovala trendem více či méně radikálních transformací konvenčních technických či estetických prvků. Přesto však nebyl výsledný design prost vznešenosti a lehkosti. Zmíněné myšlenkové postupy lze demonstrovat na ztvárnění vize Vel Satis z roku 1998, jejíž jméno postoupilo do sériové produkce (byť s jiným designem a zcela odlišnou siluetou). Vozidlo pracuje s futuristickými útvary (velmi strmé a konvexně klenuté zadní okno, přičemž lze říci, že celková silueta má tendenci oscilovat mezi jedno – a dvouprostorovým uspořádáním), které plně spolupracují s velmi přímým a kontinuálním pontonem, jehož linka protkává příď o bohatém prokladu ploch.
Automobilový design však netvoří jen koncepty, ale také sériová tvorba. Ta byla v podání le Quémenta odvážná a v mnoha ohledech avantgardní. Kupříkladu Laguna II. v roce 2000 prezentovala progresivní pohled na karoserii vozu střední třídy, jejíž praktičnost zvyšovalo provedení liftback. Druhé generační vydání kompaktního hatchbacku Mégane názorně předvedlo, že i masové vozidlo segmentu C může prezentovat karosářský futurismus, aniž by výraznou měrou omezilo uživatelskou praktičnost, pomineme-li nižší objem zavazadelníku 330 litrů.
Ve výčtu designérských zásluh nelze nezmínit kreaci Avantime z roku 1999, která je názornou ukázkou výrazného zúžení hranice mezi výstavní vizí a sériovým produktem – vůz s takřka identickým designem byl produkován v letech 2001 až 2003. Z hlediska začlenění do tradičních segmentů lze na Avantime nahlížet jako na křížence velkoprostorového vozu a třídveřového kupé. Vůz prezentoval řešení, která se řadu let udržela v běžné produkci (kupříkladu klenutí zadního skla postihlo ztvárnění téhož dílu modelů Scénic II. a Mégane II.).
Poslední prací Patricka le Quémenta byl Renault Ondelios. Vozidlo bylo představeno v roce 2009 na autosalonu v Paříži a v tomtéž roce bylo k vidění na přehlídce designu v Milánu. Koncept disponuje designem s náznakem organiky, což je dáno rozsáhlým množstvím křivek a bohatých klenutí.
Čtěte samostatný článek Renault Ondelios milánskou hvězdou automobilů
Čtěte všechny články na téma Renault
Foto a zdroj: Renault