14. ledna 2012 –– technika –– Tomáš Holý
Ikonické dvoupatrové autobusy pro Londýn slaví svůj velký comeback. Po více než padesáti letech se tato červená legenda dočkala omlazení. Nese název New Routemaster a jeho prototyp již směle brázdí ulice hlavního města Velké Británie. Do začátku letních olympijských her jich bude v Londýně k dispozici osm.
„Jedná se o poslední a největší mistrovský kus britského inženýringu a designu. Jsem si jist, že se stane milovaným a ikonickým vozidlem stejně tak jak tomu bylo u legendární Routemasteru, od kterého převzal tolik inspirace,“ pochvaloval si na oficiálním představení prototypu starosta Londýna Boris Johnson.
New Routemaster si ponechal od své původní předlohy lesklou červenou barvu. Jeho design však prošel výraznou proměnou. Na první pohled jsou karosérii dány oblé tvary, které sugerují elegantní a kompaktní dojem celému autobusu. Vstupy jsou tři, řešeny tak, aby umožnily rychlý nástup a výstup (znám rovněž jako hop on, ho off), přičemž z posledního z nich diagonálně vybíhá řada oken, která pak lemuje první patro.
Čelní maska je oproti prvním autobusům zcela plochá, naopak ponechána byla kulatá světla. V interiéru nechybí dvě elegantní točitá schodiště, která jsou samozřejmě protiskluzová. V prvním patře pak cestující oproti přízemí najdou sedačky potažené látkou nesoucí motiv London Eye a Katedrály svatého Pavla v modrém provedení. Nutno dodat, že proměnou prošel i motor, který je nyní hybridní a je tak šetrnější jak na spotřebu, tak k životnímu prostředí.
Autobusy vyrábí severoirská společnost WrightBus. Konečný koncept nového vozidla vzešel ze studia Heatherwick, která bylo například autorem nevšedního britského pavilonu na Expo 2010 či autorem křesla Spun pro značku Magis. Délka autobusu činí 1120 centimetrů, šířka 255 centimetrů a výška 440 centimetrů. Vůbec první ikonický double-decker byl v Londýně představen v roce 1956, vyrábět se začal o dva roky dříve.
DesignVid.cz nabízí video