17. května 2012 –– technika –– Jakub Sochor
Třídveřová karoserie vykazuje dynamičnost již ze své podstaty a nejinak je tomu v případě BMW řady 1, které pokračuje v trendu modifikace kompaktních hatchbacků prémiového zaměření. Z hlediska proporčnosti či rozložení vizuální hmotnosti se toho oproti pětidveřové variantě příliš nemění.
Prvním modelem nové generace řady 1 byl pětidveřový hatchback. Ten definoval nový tvarový standard kompaktního segmentu v podání mnichovské automobilky a vytvořil podhoubí pro vznik třídveřové verze, která harmonicky a pečlivě rozvíjí její karosářský základ.
Typické rysy jako ostré světlomety, které se zužují doprostřed, zůstaly zachovány, přičemž mnohé nosné prvky pětidveřového kompaktu, převážně horní linka bočních oken, prošly modifikací. Ta vyústila v nárůst sportovnosti a ucelenosti karoserie jako celku.
Odlehčení tvarů způsobuje hned několik zásadních aspektů, jež ovlivňují obecné vzezření. Předně jde o použití bezrámové konstrukce oken, což umocňuje zmíněný dojem lehkosti. Dále se jedná o prodloužení dveří, čímž je zvětšena čistá plocha. Tento jev poskytuje více prostoru pro vyniknutí plynulých přechodů mezi plochami a subtilními prolisy.
V konfrontaci s minulou generací třídveřového vozidla se jeho aktuální vydání zvětšilo o 85 milimetrů na délku, přičemž rozvor byl prodloužen o 30 milimetrů. Nárůst zaznamenal také rozchod kol – vpředu došlo k prodloužení o 51 milimetrů na výsledných 1535 milimetrů a vzadu o 72 milimetrů na celkových 1569 milimetrů. Výška automobilu zůstala stejná, 1421 milimetrů. Po praktické stránce lze konstatovat zvýšení objemu zavazadlového prostoru na 360 litrů, což představuje třicetilitrový nárůst.
DesignVid.cz nabízí video V klipu se stíhá třídveřové a pětidvéřové BMW 1
Čtěte samostatný článek BMW zmodernizovalo malý sportovní vůz BMW 1
Čtěte všechny články na téma auto a BMW
Foto a zdroj: BMW