29. května 2012 –– technika –– Jakub Sochor
Reinkarnace kultovních tvarů nemusí probíhat pouze prostřednictvím retro designu. O tom nás přesvědčuje Jaguar XKX, jehož tvarová podstata skýtá věcné a přitom zdánlivě skryté poselství – ohlíží se do slavné historie značky, jejíž benefity přetváří do aktuální podoby. Autory této studie je dvojice Hussain Almossawi a Marin Myftiu.
Předně nutno konstatovat, že se jedná o automobil, který je vstřícný k životnímu prostředí. Pohání jej totiž elektrický motor, jehož relativně malé rozměry a možnost flexibilního umístění baterií umožňují atletičtější proporce, jež sekundují příznivějším aerodynamickým vlastnostem automobilu.
Jak již bylo řečeno, karoserie odkazuje na úspěšnou historii designu značky Jaguar. Podíváme-li se na pojetí a formu exteriéru, lze vypozorovat jisté souvislosti s kultovním roadsterem E-type z roku 1961. Ten prošel pomyslnou evolucí, na jejímž konci se nachází nový XKX, progresivní automobil smělého vzezření.
Maska chladiče evokuje ikonický prvek výše uvedeného roadsteru, je však přiostřena a vizuálně posílena přilehlými průduchy. Ty jsou vzhledem ke svým rozměrům jednou z dominant přídě osazené světlomety s přídavnými linkami.
Nosným prvkem profilu je křivka s dynamickým průběhem uprostřed boční části. V zadních partiích však nemá zcela ustálený průběh, což podněcuje pozorovatele k většímu zapojení fantazie. Namísto relativně tradičního vedení spádu spodní okenní linky u sportovních vozidel je v případě XKX volen opačný postup – linie se svažuje směrem dozadu, což zvyšuje optickou energii přídě.
Záď disponuje uceleným schématem jednotlivých prvků. Tato kompozice se skládá z přehledných a čitelných rysů, skloubených do pevně stanoveného tvaru. Svítilny jsou zde pojaty ve stylu dynamických křivek, jež pokrývají více místa, než je obvyklé. To přispívá vyšší úrovni aktivní bezpečnosti automobilu a větší estetické suverenitě.
Jednou z technických specialit je vnější zpětné zrcátko složené ze dvou pohyblivých dílů, které lze sklopit tak, že výsledný prvek plně splyne s karoserií. Tento počin je prevencí proti vandalismu a zároveň reakcí na policejní statistiky ve Velké Británii z roku 2009, kde právě poškození zpětného zrcátka pokrývalo 23 procent všech deliktů v oblasti automobilového vandalismu. Celkově šlo o druhý nejčastější prohřešek v této sféře.
Čtěte všechny články na téma auto, koncept a Jaguar
Foto a zdroj: Skyrill a Marin Myftiu