26. ledna 2008 –– technika –– Jan Čech
Rok 2007 je pro Fiat významným mezníkem v jeho historii. Nejen že se dokázala krachující firma vyšplhat zpátky k zisku, ale představila i vůz, který byl několik desetiletí jen minulostí. Slavné Cinquecento se dočkalo moderního kabátu a sním vstoupila do své další jistě velmi úspěšné éry.
A ta úspěšná je už od samého počátku. Fiatu se totiž s vozem podařilo hned vyhrát prestižní anketu o Evropský automobil roku 2007.
Vůz se hned po svém uvedení stal fenoménem. Fiat 500 se tak povedl, že designerská obec jej považuje za jeden z nejlepších počinů minulého roku a vůz je navržený do několika kategorií mezinárodních cen.
A v čem je vůz tak výjimečný? Pravděpodobně v tom, že se naprosto perfektně tým designerů popral se spojením starého s novým. Původní model 500 byl naprosto miniaturním vozítkem, který se stal po mnohé nepostradatelným pomocníkem v domácnosti, ale také terčem vtipů (vzpomeňme si třeba na seriál o Četnících ze Saint Tropez).
Nová generace sice povyrostla do všech směrů, ale svou „beuškovitost“ si uchovala. Vzhled vozu byl totiž ve všech směrech přizpůsoben „dědečkovi“. Stačí si prohlédnout přední masku, kde se nealibisticky původní maska přetváří jen mohutnějším dávkováním obloků a plynulejšími přechody mezi jednotlivými komponenty do nové. Klenba střechy se pak klidně může matematicky dělit poměrným číslem a dostaneme původní tvar, to samé platí o zadních partiích.
Vše je přitom děláno s filigránskou přesností italských estétů a s myšlenkou na budoucí roky. Vůz totiž nesmí zastarat během několika měsíců. Toho se však obávat nemusíme.
Kupříkladu interiér. Zde se promítá lakování karoserie na přístrojovou desku, původní ohromný tenký volant nahradil menší a ergonomičtější (ale s krásnou vzpomínkou na staré dobré časy díky logu uprostřed) a expresivně zasazené přístroje audiosystému a klimatizace do přístrojové desky zaujmou jistě i za několik desetiletí.
Fotografie: Fiat