10. července 2013 –– technika –– Jakub Sochor
Legendární sportovní vůz Corvette slaví šedesát let své existence. Za tu dobu byl vyroben v šesti generacích, přičemž každá z nich představuje osobitý a originální automobil s unikátními proporcemi – to vše při zachování mezigenerační kontinuity a pozvolného vývoje, jehož prozatímním vrcholem bude od příštího roku Corvette sedmé generace.
Corvette patří mezi ikony automobilového designu. Její charakteristické tvary zahrnují elegantní siluetu a ostrým zakončením v zadní části karoserie, vyvážené proporce a důraz na vizuální dynamiku. Tyto atributy designu však byly každou generací interpretovány zcela svébytně – od roku 1953, kdy byla v New Yorku představena první generace (produkovaná do roku 1962), jsme se setkali s několika designovými styly, mezi nimiž najdeme klasické proporce s chromovou maskou chladiče, ostře řezaný ponton (typický pro druhou generaci) či dlouhou příď s propracovaným povrchem karoserie, s nímž třetí generace započala dlouhou linii tvarů, která je stále aktuální.
První generace zaujala oválnými předními světlomety a maskou s bohatým prokladem prostřednictvím chromových lamel. S nimi korespondují boční lišty laminátové karoserie, které dekorují uhlazený profil, jehož zadní část evokuje ploutev – ikonický tvarový prvek amerického designu, který se poprvé objevil na automobilech značky Cadillac. Proporční lehkosti sekunduje klenuté čelní sklo a vkusně volené chromové doplňky. V roce 1956 byly provedeny úpravy karoserie, mezi něž patří prohlubeň za předními koly, ohraničená tenkou dekorativní lištou. S tímto oživením pontonu souvisí také modernizace zádě, která byla zakulacena a uhlazena. O dva roky později dostala první generace Corvetty dvě dvojice předních světlometů a komplikovanější, avšak propracovanější čelní část.
S druhou generací, vyráběnou v letech 1963 až 1967, se neodmyslitelně pojí pojem Sting Ray. Šlo o vozidlo moderních tvarů s velkým množstvím hran, jimiž se výrazně lišilo od svého předchůdce. Charakteristickým rysem tohoto modelu je směrem dozadu se zužující horní polovina vozu, jež opticky dosedá na ponton, který je ohraničen ostrou linkou. Vozidlu předchází koncept Mako Shark (1962) s designem od Billa Mitchella. I přes jeho progresivní karosářská řešení, například prosklení karoserie se dvěma kopulemi, byly nosné rysy vozu zachovány v sériové výrobě.
Třetí generační vydání modelu z let 1968 až 1982 vychází z kreace Mako Shark II (1965), která upoutala pozornost v roce 1965 v New Yorku. Koncept představil unikátní řešení boční části s důrazem na blatníky, jež byly zvýrazněny mohutným klenutím. Toto řešení bylo rozpracováno a výrazně ovlivnilo sériový model s nezaměnitelnou siluetou. Připomeňme rovněž prototyp Manta Ray (1969), jenž důkladně rozvinul motivy designu prototypu Mako Shark II, které doplnil avantgardně laděnými prvky a provedením zádě, které nápadně odkazovalo na druhou generaci Sting Ray.
Výrazné změny designu odstartoval model z let 1984 až 1996, jehož karoserie podstoupila transformaci. Ta přinesla nové hmotnostní uspořádání automobilu – místo dřívějšího zvýraznění blatníků došlo k uhlazení profilu s absencí dekorativních rysů. Vůz je zakončen zádí se dvěma dvojicemi lamp – nutno říci, že takto provedená architektura zádě je stále aktuální. Po dobu výroby čtvrté generace Corvetty byly zhotoveny pozoruhodné koncepty, mezi nimiž najdeme vizi Corvette Indy (1986), Corvette Nivola (1990) či Sting Ray III (1992).
V roce 1997 bylo představeno páté generační vydání vozu, tentokrát s důkladným rozvinutím tvarů předchozí verze Corvetty. Jednoduché a sportovní proporce potvrdily svou nadčasovost tím, že se staly základem pro šestou generaci z roku 2005. Potenciál obou vozidel je zřetelný při pohledu na nejnovější Corvettu, v jejímž designu lze spatřit dosavadní designové zkušenosti modelové řady včetně nových řešení, kupříkladu velmi originálního ztvárnění zadních svítilen či ostrého prokladu ploch v boční části.
DesignVid.cz nabízí video Podívejte se na vývoj Corvette za posledních 60 let
Čtěte všechny články na téma výročí a Chevrolet, Corvette
Foto a zdroj: Chevrolet