30. září 2013 –– technika –– Jakub Sochor
Letošní frankfurtský autosalon byl dějištěm premiéry koncepčního SUV C-X17 od britského Jaguaru. Mohutná studie muskulaturních tvarů kombinuje dynamický design a novou hliníkovou platformu – ta je u konceptu zcela nová, přičemž v praxi bude poprvé použita v roce 2015 v souvislosti s chystaným středně velkým sedanem.
Jaguar je proslulý svými sportovně pojatými karoseriemi, jež jsou orientovány na vizuální dynamiku a maximální dotaženost linek na karoserii. Trend SUV však postihl i prémiové výrobce a britský producent není výjimkou – vize C-X17 je předobraz budoucího sportovně-užitkového automobilu, jehož design skloubí mohutné proporce SUV a emocionální rysy Jaguarů.
Právě na sportovně-užitkové karoserii nejlépe vyniká klasická maska Jaguaru, jejíž motiv se opakuje v ploše osvětlených nasávačů v nárazníku. Subtilní světlomety se štíhlými výběžky jsou vybaveny moderní optikou. V čele týmu, jenž stojí za designem projektu C-X17, stál Ian Callum – designér, který je podepsán nejen pod designem Jaguarů, ale pracoval také na Fordech, Astonech Martin či Nissanu R390.
Karoserie, stojící na 23palcových litých kolech, měří na délku 4 718 milimetrů, na šířku 1 959 milimetrů a na výšku 1 949 milimetrů. Objemná záď studie je vizuálně odlehčena horizontálními diodovými svítilnami, jež evokují tytéž díly na roadsteru F-Type. Základem vozu je hliníková platforma s názvem iQ[Al], s níž se v sériové výrobě poprvé setkáme za dva roky – stane se totiž součástí chystaného středně velkého sedanu.
Již nyní však známe podobu koncepčního, avšak realisticky vyhlížejícího SUV, jež kombinuje již známé tvary se zcela novými prvky a zejména dosud nerealizovaným typem karoserie, který zčeří vody v modelové historii britské značky. Jakožto studie se stává součástí pestré směsice vizí, mezi nimiž najdeme sportovní vůz C-X75, velký sedan C-XF či deset let starý frankfurtský projekt R-D6.
Čtěte další články na téma Jaguar, auto a koncept
Foto a zdroj: Jaguar