23. listopadu 2008 –– technika –– Jan Čech
Los Angeles Auto Show Design Challenge. To je název tradiční soutěže profesionálních designérských týmů automobilek na dané téma. Letos jím byl závodní automobil pro rok 2025. Podmínky byly jasné – co nejkreativnější, nejzajímavější, technicky nejmodernější. Vyhrála Mazda Kaan.
Soutěže se zúčastnily týmy z automobilek BMW, Mercedes-Benz, Honda, Toyota, GM, Mitsubishi, Volkswagen a samozřejmě Mazda. Jejich tříkolka (dá-li se tak nazvat) Kaan nakonec vyhrála.
Kaan má čtveřici kol, ale zadní jsou ve dvoumontáži. Vzniká tak vlastně jakási tříkolka. Všechna kola jsou letmo uložená. Princip letmého uložení je zde však doveden do extrému. Kola totiž nemají žádné středy a jejich uložení na velkých obručích je zároveň i pohonnými jednotkami. Jsou složeny z několika částí. Na vnitřním držáku jsou umístěny brzdy. Nad nimi pak je kruhový stator elektromotoru, nad kterým pak krouží rotor. Nahoře pak je uložena pneumatika.
Jenže Mazda Kaan vyhrála nejen díky svému vzhledu a druhu zavěšení kol, ale také díky technice získávání energie. Mazda totiž předpokládá, že v roce 2025 by byly závodní tratě pokryty speciálními vodivými polymery. Ze slunečních panelů postavených kolem trati by se napájel povrch dráhy. Ten by nebyl sám o sobě vodivý, takže by se na něm dalo normálně chodit.
Jenže vozy by měly na svém podvozku speciální materiál, který by z magnetických proudů, jenž při průchodu elektřiny vodivým materiálem vzniká, vytvářel elektřinu. Ta by pak proudila přímo do elektromotorů na kolech. Tím odpadá i nutnost ohromných akumulátorů. Rychlosti takových závoďáků by se tak mohly posunout až za hranice 400 km/h.
Foto: Mazda