3. dubna 2014 –– technika –– Jakub Sochor
Letos zkraje jara uplynulo přesně 50 let od debutu vozu Škoda 1000 MB, prvního velkosériového automobilu českého výrobce a zároveň prvního produktu firmy Škoda, jehož motor byl umístěn vzadu a poháněl zadní nápravu. Kompaktní sedan se samonosnou karoserií je považován za jeden z milníků v dějinách tuzemského výrobce.
Automobil, který ve výrobním programu nahradil populární vůz Octavia, byl představen 21. března roku 1964, kdy prezentoval uhlazenou čtyřdveřovou karoserii s citlivě pojatou dekorativností. Absence motoru vpředu umožnila návrhářům ztvárnit čelní partie bez klasické masky – čelo vozu, v němž bylo ukryto rezervní kolo, lemovala chromová lišta, kterou doplnily dekorační díly v bočních partiích a na zádi, kde chromový díl tvořil základ pro vertikální svítilny.
Koncová světla byla začleněna do malých ploutví, což bylo reakcí na dobový trend mezinárodního přesahu – ploutve, byť velmi malých rozměrů, propůjčily profilu 1000 MB dynamičnost a dostatečně energický vzhled. Výroba však nezůstala jen u čtyřdveřového sedanu. V roce 1966 nabídku obohatil dvoudveřový model 1000 MBX, jehož exempláře dnes patří mezi rarity.
„Škoda je v celosvětovém měřítku jednou z automobilek s nejdelší historií,“ říká Winfried Vahland, předseda představenstva Škoda Auto a dodává: „Základem úspěchu společnosti jsou vynikající vozy. Škoda1000 MB byla v šedesátých letech pro automobilku mezníkem a působivým dokladem vysokého inženýrského umění českého automobilového průmyslu.“
Pohon vozu zajišťoval litrový čtyřválcový agregát výkonu 37 koňských sil (27 kW), uložený za zadní nápravou, umožňující automobilu o hmotnosti 755 kilogramů dosáhnout maximální rychlosti 120 km/h. Nízká hmotnost ovlivnila také spotřebu paliva, jež se pohybovala mezi 7 až 8 litry na 100 km. V roce 1968, rok před ukončením výroby vozidla a jeho nahrazením modelovou řadou 100, došlo ke zvýšení výkonu motoru na 43 koní (32 kW).
Nástupce modelu Škoda 1000 MB, již zmíněný sedan 100, měl mnohem purističtější karoserii, s menší mírou dekorování a s modernějšími rysy, poplatnými módě 70. let minulého století. Koncepce pohonu však zůstala nezměněna, přičemž ve výrobě se udržela až do příchodu hatchbacku Favorit (1988), prvního moderního vozu Škoda s motorem vpředu.
Čtěte další články na téma Škoda Auto a výročí
Foto a zdroj: Škoda Auto