6. prosince 2008 –– technika –– Jan Čech
Citroën GT byl jedno z největších překvapení podzimního autosalonu v Paříži. Všichni sice věděli, že automobil se zde objeví, ale nikdo pořádně netušil, jaký doopravdy bude. Francouzská značka postupně odhalovala koncept GT. Občas kus nárazníku, pak kousek světla, zadní křídlo…
Diskuze, která se kolem tohoto konceptu rozvířila, byla až neuvěřitelná. Citroën si mnul ruce a na autosalonu se při premiéře tlačily davy lidí. Pak spadla rudá plachta z vozu a novináři byli nadšení. Takže i Citroën umí udělat i sporťák!
Model GT je postavený tak, jak si představují designeři nejlepší sportovní vozy v počítačových hrách. Však také jeho podoba byla přidána do počítačové hry Grand Turismo 5 pro herní konzole PlayStation 3. Pro obě strany to bylo velmi výhodné. V počítači nasimulovaný vůz byl jen přetažen do hry, která má tak speciální auto, jaké nemá nikdo jiný. A Citroën zase reklamu par excellence.
Na GT je nejzajímavější asi to, že jeho výška o jeden centimetr přesahuje jeden metr. Placaté a přitom široké auto už svými rozměry vzbuzuje úctu a pocit rychlosti. Hodně diskuzí vzbudily ohromné vstupy vzduchu pro chladicí vzduch brzd a motoru. U brzd se nikdo nepozastavoval, ale proč vytvářet záměrně obří nasávací otvory pro chlazení něčeho, co chladit nepotřebuje? Vždyť nad zadní nápravou by měly sedět palivové články. Chemická reakce vodíku a vzácných kovů vytváří elektřinu, jež zásobuje elektromotory. Auto tedy nepotřebuje tolik chladit, nežádá tolik vzduchu a nevylučuje žádné emise.
U Citroënu však mluví o voze jako o aerodynamickém skvostu, jenž dokáže usměrnit vzduch do těch správných částí. Třeba v zadní partii extrémně dlouhý protáhlý lem, který zlepšuje odtržení vzduchových proudnic. K němu je pak shora i ze spodní části přiváděn vzduch tak, aby se jednotlivé proudy mohly ideálně spojit. Ve spodní části pak gigantický difuzor ve stylu závodních vozů podtlakově vysává vzduch zpod vozu.
Foto: Citroën