21. prosince 2008 –– technika –– Jan Čech
Hugh Frost hledá výrobce na svůj Double-decker. Ne pro ten klasický, jaký známe ze současného Londýna, ale pro ten budoucí. Jeho návrh by měl být po designérské stránce značně inovativní, a to samé se dá říci i o technice. Londýn by tak mohl být opět proslulý i svými červenými dvoupatrovými autobusy.
Je to skoro rok, co zasedání londýnských zastupitelů odhlasovalo odstavení tradičních Double-deckerů z veřejné dopravy. Prý jsou po letech služby již po technické, bezpečnostní a především ekologické stránce nevyhovující.
Stejně jako mnoha Londýňanům se Hugh Frostovi nelíbilo, že by britská metropole přišla o jeden ze svých symbolů. A nejen ona. Vždyť tyto dvoupatrové autobusy se stále provozují i v mnoha dalších městech Velké Británie. Proto designér Frost představil vlastní návrh nového autobusu s názvem Freight Bus, který by měl splnit všechny požadavky na moderní přepravní prostředek.
Přední část autobusu je velmi klasická. Podobá se současným dvoupatrovým vozidlům tohoto typu. Hlavní změny jsou ale od středu vozu dozadu. Za dvojicí náprav je totiž velmi dlouhý převis s otočnými dveřmi. Záď je totiž kruhová, takže nástupní část se prakticky zcela odkryje přesunutím jedné skleněné stěny za duhou. Odhalí tak tradiční vstup do horního patra, stejně jako klasické dveře do spodního. Celkem se do autobusu vejde 150 cestujících, přičemž 52 je sedících.
Velmi zajímavý je však vůz i po technické stránce. Podle Frosta je možné jej osadit jak klasickým spalovacím motorem, tak i alternativními pohonnými jednotkami. Podle něj je ideální kombinace zážehového dvoulitrového motoru spalující zemní plyn s elektromotory pohánějící kola. Agregát je tak malý jen proto, že dodává svou sílu jen na alternátor v ustálené, tedy pro spalování ideálním režimu. Ten pak neustále nabíjí akumulátory, umístěné pod podlahou autobusu.
Samozřejmě, že by byla možnost i osazením plně elektrickým pohonem. Dnes už jsou technologie, které dokážou během pár minut akumulátory nabít na 80 % celkové kapacity.
Foto a zdroj: On Route Bus