27. července 2014 –– technika –– Jakub Sochor
Automobilka Mazda představila třetí generační vydání subkompaktního modelu 2, automobilu s výrazně sportovními proporcemi a citelným mezigeneračním nárůstem rozměrů. Vůz, který je zároveň realizací koncepčního prototypu Hazumi, rozvíjí aktuální tvarový směr japonské značky, který byl započat studií Shinari a důkladně rozvinut sériovými Mazdami 3 a 6.
Současná produkce značky Mazda, zejména nejnovější generace modelů 3 a 6, je navržena v designu, který je zaměřen na emocionalitu a dynamické přechody mezi plochami exteriéru. Po neméně energickém tvarovém stylu s názvem Zoom-Zoom je však aktuální designový jazyk detailnější a klade větší důraz na propojení masky a předních reflektorů. Tento prvek, s nímž jsme se poprvé mohli setkat v době premiéry již zmíněné vize Shinari (2010), spočívá v chromové liště, jež obepíná spodní partie nasávacího otvoru a svými subtilními výběžky zasahuje do krytů reflektoru.
Členitému řešení odpovídá zpracování kapoty, která je plastičtější než u předchozí generace Mazdy 2, či například tvarování nárazníku se dvěma kruhovými světlomety vsazenými do černých plastových výlisků. Naproti tomu profil je definován dvěma křivkami – zadní, která pramení v koncových světlech, a přední, jejíž počátek můžeme vysledovat v horní hraně světlometů. Obě linky ústí do plochy pontonu a tvoří tak nesmírně dynamický celek, jehož sportovní styl umocňuje delší přední a kratší zadní převis.
Při pohledu na boční partie je rovněž zřetelné, že designéři kladli důraz na vyniknutí objemných čelních partií, jejichž výraznost podtrhuje mírné klenutí kapoty. Záď však upoutá pozornost vysoko posazenými lampami s šípovitým zakončením zasahujícím do boků vozidla či například tvarově plastickým víkem zavazadlového prostoru.
Přístrojová deska má horizontální členění a klasicky stavěný středový panel se třemi kulatými ovladači. Motiv kruhu se promítá také do ztvárnění středu volantu a tří výdechů ventilační soustavy, které jsou rozmístěny asymetricky – dva přiléhají k přístrojovému štítu a třetí se nachází na kraji desky před sedadlem spolujezdce. Výsledný celek je působivý a sportovní, čemuž napomáhají atraktivní ukazatele, jimž dominuje otáčkoměr umístěný doprostřed štítu.
Čtěte další články na téma auto a Mazda
Foto a zdroj: Mazda