7. února 2015 –– technika –– Jakub Sochor
Citroën DS letos oslaví 60 let své existence. Na tuto počest připravila francouzská automobilka řadu akcí, které budou probíhat po celý letošní rok a jež mají toto jubileum prezentovat. Šedesátileté výročí bude připomenuto také při příležitosti mezinárodních autosalonů a akcí, mezi nimiž dominují pařížská výstava Rétromobile či essenská akce Techno-Classika.
Citroën DS, jehož představení proběhlo dne 6. října roku 1955 pod skleněnou kopulí pařížského Grand Palais, patří mezi kultovní automobily a karosářské milníky minulého století. Ihned po své uvedení vzbudil zájem, během jediného dne se prodalo 12 000 kusů. Mezi dobovými konkurenčními sedany vůz vynikal zejména progresivním designem a technologickými inovacemi, mezi které patřilo například hydropneumatické odpružení.
Na první pohled ale zaujme především design exteriéru, pod nímž je podepsán Flaminio Bertoni. Tento designér, jenž dříve působil jako sochař, navrhl pro francouzského výrobce také model Traction Avant (první produkční model s pohonem předních kol) či legendární dodávkový automobil H Van, proslulý svými hranatými tvary. V případě sedanu DS však bylo dosaženo mimořádně aerodynamického tvaru, na němž mají podíl skrytá zadní kola, šípovitá příď a hladké vnější panely.
„Je naprosto očividné, proč slavit narozeniny historického modelu DS ve chvíli, kdy značka začíná první rok své existence. Tento vůz představuje výjimečné dědictví značky, o které se opíráme, abychom svým zákazníkům nabídli modely, u nich se snoubí obdivuhodný design, technologie, komfort a úžasné pocity při řízení, ušlechtilé materiály, elegance a péče o detail,“ vysvětluje Yves Bennefont, generální ředitel značky. Po celém světě se proto bude slavit šedesátileté výročí tohoto vozu.
Oslavy započaly sportovní akcí v Monte Carlu, kde proběhl 83. ročník tamní věhlasné rallye. Značku Citroën na její trati zastupoval devítinásobný mistr světa Sébastien Loeb, jedoucí ve voze DS 3 WRC, navrženém v novém designu pro rok 2015 a s velkou číslicí 60 na zadních blatnících. Nešlo ale o jedinou sportovní akci, jež se v Monte Carlu odehrála. O několik dní později, konkrétně 28. ledna, byla zahájena 18. Rallye Monte Carlo historických vozů, jíž se zúčastnil vůz DS 21 z roku 1966 v závodní verzi. Za volant vozu usedl Bob Neyret, který vyjel 30. ledna z Remeše na trať vedoucí do Monte Carla. Šlo o připomínku historie, neboť Bob Neyret má na svém kontě dvě vítězství v Rallye Monte Carlo právě za volantem vozidla DS.
Oslavy kulatého výročí budou probíhat po celém světě, a sice formou setkání fanoušků. Dne 26. dubna proběhne akce tohoto typu v Belgii a od 2. do 11. října v Austrálii. Jedno z největších mezinárodních setkání se však bude konat 22. až 23. května na francouzském historickém okruhu v Monthléry, kde se očekává účast 700 historických vozů DS. Jubileum bude připomenuto rovněž na mezinárodních výstavách, konkrétně na autosalonech v Ženevě (5. až 15. března), Šanghaji (22. až 29. dubna) či Frankfurtu (19. až 27. září). Na akcích budou vystaveny dobové vozy nebo nové produkty vyvinuté s odkazem na historický model DS.
Nutno připomenout také akce, o nichž je řeč v úvodu. Půjde o výstavu Rétromobile, jež se odehraje od 4. do 8. února v Paříži, či akci s názvem Techno-Classika, která bude přístupná ve dnech 15. až 19. dubna v německém Essenu. Na víkend 23. až 24. května je připravila akce pro širokou veřejnost v Tuilerijských zahradách, nacházejících se uprostřed Paříže. Nelze opomenout ani pařížské setkání zástupců celosvětové sítě značky DS, které se odehraje ve dnech 19. až 22. května rovněž v Paříži.
Čtěte další články na téma Citroën a výročí
Foto a zdroj: Citroën