24. února 2015 –– technika –– Jakub Sochor
Na autosalonu v Ženevě, probíhajícím ve dnech 5. až 15. března, proběhne světová premiéra SsangYongu Tivoli, sportovně-užitkového vozu segmentu B. Kromě sportovního designu, který se vymyká dosavadním zvyklostem své značky, nabídne bohatou komfortní či bezpečnostní výbavu a velký prostor pro individualizaci.
Délka karoserie, jež činí 4,2 metru, je jedním z indikátorů městské obratnosti a skladnosti nového jihokorejského automobilu. I přes malé rozměry je však vozidlo, postavené na podvozku o délce rozvoru 2,6 metru, opatřeno dynamickými doplňky, díky nimž působí mohutným a terénním dojmem. Jde především o široké boky a výrazná klenutí nad předními i zadními blatníky. Karoserie, která je ze 71,4 % zhotovena z vysokopevnostní oceli, disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 423 litrů, který představuje v rámci sportovně-užitkových vozidel segmentu B nadprůměrnou hodnotu.
Interiér je k dispozici v černém, béžovém nebo červeném barevném provedení. Z tvarového hlediska se vyznačuje standardně řešeným středovým panelem, k němuž po bočních stranách přiléhají vertikálně orientované výdechy ventilační soustavy. Atmosféru v kabině spoluutvářejí anatomicky tvarovaná sedadla a duální automatická klimatizace s pamětí, do níž lze uložit preferovaný objem vzduchu či jeho směr a teplotu, a to ve třech režimech. Další prvky komfortní výbavy představuje audiosystém s šesti reproduktory, vyhřívaný volant a sedadla (i v druhé řadě) či odvětrávané sedadlo řidiče.
Bezpečnostní výbava zahrnuje systémy ESP, TPMS (Tire Pressure Monitoring Systém) či sedm airbagů, z praktického hlediska pak stojí za pozornost šest parkovacích senzorů, z nichž dva jsou umístěny vpředu, zatímco zbylé čtyři vzadu. Řízení vozidla je nastavitelné ve třech režimech – standardním, komfortním a sportovním. Flexibilitě, vyjádřené možností volby jízdního stylu, odpovídá široký výběr kombinací vnějších barev, který nabízí také dvoubarevné varianty, kdy střecha, vnější zpětná zrcátka a zadní spoiler jsou vyvedeny v odlišné barvě od zbytku karoserie.
Jak již bylo řečeno úvodem, světová premiéra modelu je naplánována na letošní autosalon v Ženevě, který započne 5. března. Společnost plánuje rozšířit prodeje vozu Tivoli na 100 000 kusů ročně, z nichž 40 000 najde své zákazníky v Koreji, zbytek v zámoří. Již nyní je ale zřejmé, že z hlediska tvarového směřování jde o model, který zanevřel na experimentální tvarosloví vozidel SsangYong z poloviny minulého desetiletí a prezentuje kompozičně klasický automobil, oživený sportovními rysy a širokým polem individualizace.
Čtěte další články na téma auto
Foto a zdroj: SsangYong