12. dubna 2015 –– technika –– Jakub Sochor
Letos uplynulo 50 let od uvedení Renaultu 16, průkopnického automobilu a vítěze ankety Auto roku 1966, v níž zastínilo i takové vozy jako Rolls-Royce Silver Shadow a Oldsmobile Toronado. Vůz, který svou dvojdimenzionální karoserií předznamenal příchod dnes populární kategorie hatchback, patří mezi legendy francouzské značky a milníky v dějinách karosářství.
Karoserie Renaultu 16 sestává ze dvou samostatných prostorů, čímž opustila tehdy převažující třídimenzionální sedany a vytvořila podmínky pro karoserie typu liftback a hatchback. Bylo tomu tak i z důvodu dobově zcela ojedinělé praktičnosti, pramenící z nově řešené karoserie, která byla zakončena strmou výklopnou stěnou. Ta spoluutvářela nejen dynamické zakončené karoserie, ale především objemný zavazadlový prostor, jehož praktičnost znásobila posuvná zadní a sklopná přední sedadla.
Automobil oslovil také bohatě prosklenou kabinou, která prosvětlila interiér s úhlednou přístrojovou deskou a dvouramenným volantem se štíhlým horizontálním středem. Řadící páka byla umístěna na americký způsob – nacházela se na desce pod volantem, což vedlo k absenci klasického středového tunelu a tedy i větší prostornosti na předních sedadlech. Model 16 navrhl Philippe Charbonneaux, francouzský designér, v jehož studiu započal svou profesní dráhu slovutný tvůrce Paul Bracq.
Plochou masku chladiče tvoří chromovaná mřížka, do níž jsou vsazeny obdélníkové reflektory a úzké pole vymezené pro logo výrobce. Štíhlý nárazník je, dle dobových zvyklostí, vybaven dvěma svislými ochrannými sloupky. Vůz má částečně skrytá zadní kola a energickou linku v boční části karoserie, která je oživena chromovou lištou. Mezi obzvlášť kreativní prvky však patří prohloubení zadního okna, které dominuje plastickým zadním partiím.
Čtěte další články na téma výročí a Renault
Foto a zdroj: Renault