24. června 2015 –– technika –– Jakub Sochor
Český výrobce Praga je autorem supersportovního vozu R1R, jehož poměr mezi výkonem a hmotností atakuje vrcholné produkty své automobilové kategorie. Model, který je první silniční osobní Pragou zhotovenou od roku 1947, představuje klasicky stavěný sportovní automobil inspirovaný okruhovým speciálem téže značky.
Praga R1R je důležitým počinem z několika důvodů. Tím prvním, ryze technickým a provozním, je příslib poměru mezi výkonem pohonného ústrojí a hmotností automobilu, jenž by měl převýšit hodnoty 550 koňských sil na jednu tunu, čímž by se Praga R1R vyrovnala Bugatti Veyron. Zároveň by však překonala Ferrari Enzo, jeden z nejpozoruhodnějších projektů italského výrobce tohoto milénia. Předně ale jde o první osobní vozidlo slovutné české značky po šedesáti osmi letech.
Během vývoje Pragy R1R vycházeli konstruktéři z parametrů a koncepčního uspořádání závodního okruhového speciálu Praga R1, přičemž paralela mezi oběma projekty je zřejmá již na první pohled. Vozidlo sestává z aerodynamické karoserie, jejímž základem je karbonový skelet, odpovídající nejvyšším bezpečnostním požadavkům kladeným na okruhové speciály. V porovnání s okruhovým strojem je však motor modelu R1R zabudován v nosném rámu, a to z důvodu zlepšení jízdních vlastností na silnici.
Klíčovým úkolem konstruktérů bylo utvořit syntézu, jež by harmonicky sloučila funkční aerodynamiku a působivé tvary, a souběžně s tím splnit veškerá pravidla umožňující provoz na běžných komunikacích. Aerodynamická forma, spočívající v nízké siluetě karoserie, masivním zadním křídle, či nízko umístěných spoilerech, je tak plně použitelná i mimo závodní okruh. Pro utvoření atraktivního sportovního vzhledu byly zvoleny i prvky, jež jsou pro tuto kategorii automobilů typické, například dvě dvojice zadních kruhových svítilen.
Čtěte další články na téma auto
Foto a zdroj: Praga