19. srpna 2015 –– technika –– Jakub Sochor
V kalifornském Monterey proběhla výstavní premiéra výkonného prototypu BMW M4 GTS, který je předvojem obdobně řešeného sériového automobilu. Vůz, jenž svými dynamickými parametry navazuje na tradici speciálních modelů BMW M3, byl vybaven novátorskými prvky, jako jsou moderní koncová světla OLED a vstřikování vody do sacího potrubí motoru.
Vůz pokračuje ve šlépějích projektů M3 Evolution (1988), M3 Sport Evolution (1990), M3 GT (1995), M3 CSL (2003), M3 GTS (2010) a M3 CRT (2011). Sportovní založení tohoto kupé prozrazuje užití zadního spoileru či manuálně nastavitelný přední splitter – obojí spoluutváří příznivé aerodynamické vlastnosti pro provoz jak na pozemních komunikacích, tak na závodní dráze. Při výrobě vozu byl uplatněn materiál CFRP (plast vyztužený uhlíkovými vlákny), z něhož je zhotovená kapota.
Exteriér je lakován kovovým odstínem Frozen Dark Grey, jejž doplňují detaily (například vnitřní pole hliníkových ráfků) vyvedené v kontrastní barvě Acid Orange. Kola o rozměrech 9,5 J x 19 vpředu a 10,5 J x 20 vzadu jsou opatřena pneumatikami Michelin Sport Cup 2 (265/35 R19 vpředu a 285/30 R20 vzadu).
Mezi pozoruhodná specifika tohoto konceptu patří světelná technologie OLED spočívající v organických diodách. Jedná se o moderní typ světel, která zajišťují celoplošné a homogenní osvětlení – na rozdíl od konvenčních LED, jež vyzařují světlo z jednoho bodu. Systém OLED umožňuje rovněž ovládání jednotlivých světelných modulů, čímž lze vytvořit proměnlivé světelné schéma.
Technologie vstřikování vody byla užita v pohonném ústrojí vozu BMW M4 MotoGP Safety Car, kde prokázala nárůst výkonu a točivého momentu. Téhož chtěli vývojáři dosáhnout v případě modelu M4 GTS, přičemž vyšší výkon je generován při nižším tepelném namáhání komponentů motoru. Pro pohon byl zvolen šestiválcový řadový agregát, jehož dynamický potenciál si vyžádal zhotovení speciálního systému řízení jeho teploty.
Čtěte další články na téma auto a BMW
Foto a zdroj: BMW