7. září 2015 –– technika –– Jakub Sochor
Atypický francouzský automobil Citroën C4 Cactus posloužil jako základ při navrhování plážového vozu, jenž ideově navazuje na kultovní model Méhari z let 1968 až 1988. Výsledkem je koncepční kreace Cactus M, čtyřmístná studie s nepromokavými sedadly, jejíž výstavní premiéra proběhne na automobilové výstavě ve Frankfurtu nad Mohanem.
Citroën Méhari patří mezi obzvlášť originální automobily druhé poloviny minulého století. Svým purismem, který byl znát jak z karosářského stylu, tak z použité techniky a ryze účelného založení, náleží mezi legendy francouzské automobilky.
Jeho charakteristické rysy se staly zdrojem inspirace při navrhování konceptu Cactus M – kromě odstranění střechy a redukce počtu předních stěračů na jeden jde především o užití lehkých zavěšených panelů, jimiž byly nahrazeny konvenční dveře.
Plážový provoz usnadňuji neoprenová sedadla s nepromokavým povrchem (zdobeným dekorací v podobě nápaditého florálního motivu) a odtokový kanál v podlaze. Sekundují mu však i dřevěné ochranné oblouky, sloužící zároveň jako konstrukce pro upevnění předmětů (zejména pro wakeboarding, windsurfing, či surfing), a flexibilní řešení střechy, která je uložena v zavazadlovém prostoru a v případě potřeby ji lze nafouknout a následně použít jako stan. Na jeho podobě spolupracovala automobilka Citroën s firmami ATIC (struktura a bezpečnostní aspekty stanu) a Jonathan & Fletcher (tkanina).
Kabinu lze v případě znečištění omýt proudem vody, což umožňují hladké povrchové panely (vyvedené v barvě shodné s exteriérem). Tvarový základ karoserie však i přes novátorská a stylová řešení vychází z produkčního modelu C4 Cactus. Design vozu tedy sestává z mohutného pontonu a dynamického sklonu čelního skla (v tomto případě s úhlem zkosení 60 stupňů). Karoserie měří 4, 16 metru na délku, 1, 73 metru na šířku a 1, 48 metru na výšku. Délka rozvoru činí 2, 60 metru. Vozidlo stojí na 19palcových kolech s pneumatikami Bridgestone.
Čtěte další články na téma Citroën a koncept
Foto a zdroj: Citroën